• Nieuws van Trix in Antwerpen
    Nieuws van Trix in Antwerpen Nieuws van Trix in Antwerpen TRIX GAAT WEER OPEN! Trix heeft opnieuw (gedeeltelijk) de deuren geopend! Op concerten is het…

October After All

Rhys Marsh is een Brit maar in 2007 verhuisde hij naar Noorwegen. Hij maakte in 2009 een album waarin hij zich liet begeleiden door The Autumn Ghost., een band bestaande uit steeds wisselende topmuzikanten. Voor dit derde solo-album onder zijn eigen naam werkte deze multi-instrumentalist grotendeels alleen. Hij speelde zo goed als alles zelf in. Ook de mixing en productie deed hij zelf. Hier en daar zijn er wat gastbijdragen zoals van Arve Henriksen (trompet), Kare Kolve (saxofoon) en Tim Bowness ( van No-man). Muzikaal kan je dit album ergens situeren tussen No-man, Steven Wilson, Beirut en White Willow.
Om dit album te schrijven was hij enorm geïnspireerd door de late jaren zeventig. In het bijzonder de drumsound en synthesizer strijkers uit die tijd. Daarnaast hadden zijn huwelijk en de geboorte van zijn zoon hun invloed op het schrijven. Dat hoor je wel in de liedjes die hier en daar iets lichtvoetiger zijn dan we van hem gewoon zijn. Opener “The River” is een mooi voorbeeld. Een aangenaam uptempo liedje met een aantrekkelijke zang. Een heerlijke start in elk geval. Ook “The Summer Days” valt onder die beschrijving en is even geslaagd. “Let it Be Known!” bezit veel gevoel, een heerlijk kort jaren ‘70 gitaarsolootje en een refrein met mooie samenzang. De rest van de songs zijn iets donkerder en rustiger. Afsluiter en titelsong “(It Will Be) October After All” doet wat aan Morrissey denken qua zang en structuur. Het bevat tevens enkele mooie baslijntjes. Een melancholisch topnummer. Op “The Butterflies” is het de zang die zich onderscheidt. De falset stem die je bij momenten hoort tilt hier de song omhoog. Maar daarnaast is er nog veel moois te ontdekken zoals bijvoorbeeld “One Hundred Memories” dat een gevoelig ingetogen nummer is of “Ride The New Wave” vanwege zijn prachtige opbouw.
Het resultaat is een album van hoog niveau met voldoende variatie (maar niet overdadig) maar toch met een herkenbaar geluid. De songs bezitten veel melancholie en verschillende instrumenten die hij mooi integreert in het geheel. De vergelijking met Steven Wilson is niet toevallig. “October After All” is namelijk van hetzelfde kaliber. Wie er nog niet genoeg kan van krijgen moet zich het album aanschaffen want dan krijg je er nog tien songs gratis in downloadvorm bij.

• Band Name: Rhys Marsh
  • Label Prod: Dark Essence Records/Karisma Records
  • Date: 2019-08-14 22:00:00