XXX

She Pleasures HerSelf is nog een vrij recente band die ontstond in Lissabon in 2016. De bandleden zijn wel ervaren muzikanten. David Wolf speelt de synths en gitaren en maakte deel uit van o.a. When The Angels Breathe en Sweet Nico. Drummer Nuno Fransico komt uit o.a. Uni_form en Alma Mater Society terwijl zanger en bassist Nuno V. gekend is van Persona Project en The Paper Road. Live speelt Leticia Contreiras mee op de keys.
De muziek die ze maken is een mengeling van postpunk, new wave en dark wave, met echo’s van Depeche Mode, Bauhaus tot Fad Gadget. Tekstueel en qua verpakking stralen ze vooral meer seks en punk uit. In 2016 kwam hun debuut ‘Fetish’ uit. Nu is er een vervolg in de vorm van ‘XXX’. Terug krijgen we de gekende blend van elementen uit de jaren ‘80 die ze met moderne instrumenten updaten. Nogal wat songs zijn vrij dansbaar en uptempo geworden. Zoals bv opener “Ich Bin Dead” met een gothic gitaartje en een naar electropop en EBM neigende ritmesectie. De songopbouw doet mij wat aan She Past Away denken. Een ideale starter in elk geval. “25 Whores” is sterk electro geïnspireerd en zet het seksuele dik in de verf. Dat geldt ook voor “Darkroom”. Maar choqueren zoals een Lords of Acid in de jaren ‘90 deed, dat doen de songs niet. Daarvoor zitten we teveel in een andere tijdsgeest denk ik en zijn de songs ook niet scherp genoeg.
Er staan ook drie samenwerkingen met andere bands op het album. De eerste is “Private Hell” samen met Ash Code. Een aangename song met een sfeervolle intro. Vooral in het begin hoor je in de synths hun invloed. Op “Ghost Wave” speelt Crying Vessel mee. Je hoort het in de details wel dat ze meeschreven want de track heeft een beetje de sfeer van de songs van Crying Vessel mee. Lynette Cerezo van Bestials Mouth schreef de lyrics voor “The Weeping”. Ze zingt ook mee en de song heeft met hun manier van zingen iets bezwerend gekregen.
‘XXX’ is een aangenaam plaatje geworden dat volop refereert naar wave en electro uit de jaren ‘80. Een band voor de Wave Cave op W-Fest zou ik zeggen. Het is gewoon een degelijke plaat waar liefhebbers van het genre zeker tevreden mee zullen zijn.

• Band Name: She Pleasures HerSelf
  • Label Prod: Manic Depression Records
  • Date: 2019-08-21 22:00:00