Wilde Westen, Kortrijk: events Wilde Westen, Kortrijk: events Concerten 27 + 28-02 Het Zesde Metaal (+ extra concert for Kids) Festival Kortrijk - donderdag…

Evidences

Geschreven door Erik Vandamme en Filip Van der Linden

De in Nederland verblijvende Fransman Alain Verdier verraste ons in 2018 met het prachtige album ‘Emotions Singulières’ van Antidote, waarvoor hij een duo vormde met de Belgische Khadija Othman. Dat album twijfelde tussen Gainsbourg en jazzy synthwave.
Vandaag is hij er terug met ‘Evidences’. Dat is speelser, vrolijker, swingender dan dat van Antidote en zet meer in op experiment en exotisme. Daardoor is er een beter evenwicht met de soms zwaar op de hand aanvoelende parlando van Verdier. Zijn Antidote-kompaan Khadija Othman mag meedoen op “Trance Dance”.
De beste track op ‘Evidences’ is evenwel de single “Femme Lady Dame”, met leuke gitaaraccenten van Dany Lademacher. Die ken je nog van The Radios of van Herman Brood’s Wild Romance. Lademacher zat in de jaren ’60 al samen met Verdier in de Brusselse band The Shakes. De single is verdomd catchy en een beetje mysterieus.
De overige tracks op ‘Evidences’ liggen muzikaal meer in het verlengde van ‘Emotions Singulières’ en hadden eveneens baat gehad bij wat meer gitaar van Lademacher of iemand anders. ‘Evidences’ is een leuk album, onderhoudend en fris.
(review Filip)

Alain Verdier is een Fransman die niet alleen als muzikant, maar ook als kunstenaar en fotograaf, altijd eigenzinnig zijn ding heeft gedaan. Als fotograaf heeft hij voor grote namen zoals Dior, Cacharel, Mugler, Givenchy, Vogue, Cosmopolitan en voor vele anderen werken gerealiseerd die internationaal werden opgemerkt. Hij exposeerde zijn werk onder meer in Milaan, Parijs, London, Amsterdam, Genève, Barcelona. In de jaren zestig richtte hij The Shakes op. The Shakes mochten in hun begintijd zelfs het voorprogramma van The Who verzorgen, die net hun debuutalbum hadden uitgebracht. Een groep die deel uitmaakte van de voorlopers van de psychedelica en waarmee hij alle wegen van Europa doorreisde. Een anthologie van deze interessante band verscheen in 2013 op vinyl bij Starman records. Nu brengt Alain Verdier een nieuwe plaat uit 'Evidences' waarop hij zijn eigenzinnige aanpak nog meer in de verf zet.
De man verbindt blues en psychedelische invloeden met een streepje Franse Chanson. Maar brengt ook maatschappijkritische teksten, waardoor hij de aanhoorder een spiegel voorhoudt. Op een aanstekelijke en gezapige wijze ontpopt Alain Verdier zich daarbij  tot een ware klasse verteller. Gerugsteund door muzikanten die zijn bijzonder warme stem perfect aanvullen, kun je op deze muziek onmogelijk stil zitten. Dat wordt reeds bij “Au nom due pèze” in de verf gezet, een toon die verder wordt aangehouden bij “Epicurien”, “Femme lady dame”,  een ode aan de vrouw die in deze tijden nog steeds moet vechten om te worden gehoord. Tot “Petite Fleur”.
Song na song blijft Alain op diezelfde wijze dus je hart raken, doet je nadenken maar zet je ook aan tot lekker dansen in de woonkamer. De klasse verteller die ervoor zorgt dat zijn publiek geboeid blijft luisteren, daarvoor komen we graag uit onze luie zetel. En dat is Alain zeker en vast. Alain Verdier blijft op avontuur trekken door het muziekland, op een aanstekelijke en vooral tegendraadse wijze zoals we dat van de man gewoon zijn. De man is ondertussen een prille zeventiger maar is duidelijk dus niet van plan op zijn lauweren te gaan rusten , of een rustig routineklusje af te werken. Eerder zoekt hij onbegane wegen op. En zet je zeer bewust, op het verkeerde been op songs als “Encore”, “Trance danc”, “Pourquoi” en “Commes Des Moutons”. Een afsluiter waarbij de man nogmaals aantoont van veel markten thuis te zijn binnen kunst en muziek.
Besluit: Alain Verdier slaagt er met deze 'Evidences' in een veelzijdige maar, naar goede gewoonte, vooral een eigenzinnig kunstwerk uit te brengen. De man houdt niet van binnen de lijntjes kleuren, wij ook niet. Die avontuurlijke aanpak en het buiten zijn eigen comfortzone durven treden , trekt ons bij deze schijf dan ook het meest over de streep.  Klasse plaat van een man die nog niet toe is aan rusten, want rust roest namelijk. En daar zijn we zeer blij om.
(review Erik)

Songs: Au nom du pèze 03:36 - Epicurien 03:27 - Femme Lady Dame 03:51 - Petite Fleur 03:26 - Encore 03:29 - Trance Dance 03:40 - Pourquoi? 03:28 - Commes Des Moutons 03:34

• Band Name: Alain Verdier