• Botanique, Brussel - concertenreeks
    Botanique, Brussel - concertenreeks Botanique, Brussel - concertenreeks Uitgestelde of geannuleerde concerten tgv corona tot eind augustus Les Nuits Bota 2020 - uitgesteld tot…

De Havilland EP

Ter introductie citeren we even uit de biografie op de website van De Havilland zelf: ''In het Universitair Psychiatrisch Centrum, Kortenberg spreken auteur/componist Rudolf Hecke en professor Dirk De Wachter voorjaar 2015 af om samen te werken aan wat Rudolfs debuutroman ‘Wondenland’ zal worden. In de wachtzaal vindt nog een ontmoeting plaats. Nathalie Van den Meutter, die stage loopt als psychologe, wordt door Rudolf aangesproken, het begin van een bijzondere samenwerking. Rudolf heeft een berg songs geschreven en is op zoek naar de stem om ze leven in te blazen. De songs worden herwerkt en Nathalie op het lijf herschreven. Songschrijver en zangeres geven hun samenwerking een naam. De Havilland, naar de inmiddels 103-jarige actrice Olivia en naar de vliegtuigbouwer die bijdroeg aan de bevrijding van het fascisme. Het duo start een zoektocht naar geschikte muzikale compagnons en vinden Willem Heylen wiens dromerig inventief gitaarspel mee de sound boetseert en Lotte De Peuter, backing zangeres en fluitiste. Er wordt meteen opgenomen. "
Met de EP 'De Havilland' wordt een bijzonder melancholische plaat uitgebracht die meerdere snaren raakt. Jazzklanken worden aangesterkt met dromerige soundscapes, die een gemoedsrust doen neerdalen over je bange hart. Iets wat we in deze barre tijden zeker kunnen gebruiken. De kers op de taart wordt echter geleverd door die bijzonder breekbare en kristalheldere stem van zangeres Nathalie Van Den Meutter die je met haar stem hypnotiseert en naar verre oorden doet verlangen waar geen pijn en vertwijfeling meer heerst. “Sleep Happy” is alvast een song die je hart verdooft, je ziel doet bloeden van innerlijk genot en daardoor pink je een traantje weg. De krop in de keel krijg je eveneens van de daarop volgende parels “Seven Letter Words” waar ook een lekker uptempo klank enige positieve energie door de boxen stuurt. Ook hier weer hoor je die opvallende breekbare vocale aankleding die je in vervoering brengt. “The Disease” en afsluiter “Gardienne”, weer zo een intiem, broos en breekbaar meesterwerk, gaan diezelfde weg op.
De Havilland brengt een EP uit waar een tranendal van geluk wordt verbonden met tonnen melancholie en weemoed. Waardoor je als aanhoorder de zorgen in je leven even kunt vergeten.
Met deze dromerige EP worden niet zomaar snaren geraakt, deze songs kunnen je leven een mooiere wending geven als je de broosheid en de schoonheid daarvan ondergaat. Waardoor zorgen niet worden vergeten, maar je wel even tot gemoedsrust komt in een intieme omgeving die de band je op deze mooie EP aanbiedt.

• Band Name: De Havilland
  • Date: 2020-04-22
Gelezen: 959 keer