Stay EP

Voor de omschrijving van de Gentse band Himshe citeren we uit de biografie op de bandcamp pagina van de band: ''Het Gentse gekartelde poprockkwartet Himshe verkleedt zijn muziek graag in een sfeervolle wereld waar David Lynch pater Theresa ontmoet.'' Een omschrijving die de lading dekt, want inderdaad , deze band klinkt zeer sprookjesachtig, filmisch en dat is niet alleen de verdienste van de instrumentale omkadering; ook de vocale inbreng voert je weg naar mysterieuze oorden die de fantasie van de luisteraar prikkelt. Op de EP 'Stay', eerder uitgebracht dit jaar, wordt dat mooi in de verf gezet.
Vanaf de titelsong “Stay” word je al vertederd door die stem van Selien Hoessen, maar vergis je niet,  haar engelachtige stem bevat een zekere duistere ondertoon waardoor des duivels kunnen worden ontbonden. Dit allemaal mooi aangevuld door een instrumentale omkadering waarbij eveneens wordt geflirt met donker en licht. Dat spookachtige , badende in het angstzweet om je demonen in de ogen te kijken, of waarbij de band een glimlach op de lippen tovert van innerlijk geluk, keert ook terug op “Constrict”, “Bedtime” en “Shy”. Het is meteen de rode draad op de volledige EP geworden: prankelend mooi, vaak weemoedig, maar ook lekker dwalen in de duisternis. Breekbaar als porselein wordt op een scherpe toon je hart doorboort. Echter zonder aan geluidsnormen overschrijdend gedrag te doen. Want ondanks de soms wat dreigende ondertoon blijft alles mooi hangen in een meer ingetogen sfeer waarbij een krop in de keel en weemoedigheid steeds met elkaar worden verbonden. Dat wordt verder in de verf gezet op “Naked Shoulder” en op het intiem , pakkende “Travelling Heart”, als slot. De EP wordt op een zeer visuele wijze afgesloten, waarna de harde realiteit in sterk contrast met de sprookjesachtige wereld van Himshe, confronterend werkt op je gemoed.
Besluit: Himshe slaagt er op deze EP in een mysterieuze walm over je hoofd te sturen; de vocale inbreng van Selien doet je hart smelten van innig geluk en boezemt dus ook een zekere angst in voor het onbekende, zonder je echter pijn te doen.
De luisteraar wordt ondergebracht in een filmische , sprookjesachtige wereld, waarbij de fantasie wordt geprikkeld. De instrumentale omkadering is er één van top muzikanten. De inbreng van Naomi Sijmons (backings) en Jeroen Boone (gitaar), die meer dan hun steentje bijdragen aan de geslaagde composities, blijkt als kers op de taart een mooie als sprookjesachtige meerwaarde te vormen.

Tracklist: Stay 03:46 Constrict 03:19 Bedtime 03:17 Shy 03:17 Naked Shoulders 02:28 Travelling Heart 05:02

• Band Name: Himshe
  • Date: 2020-06-25 22:00:00