Trouver des articles (beta)

Hellfest 2019 - 21 t-m 23 juni 2019 - preview + overzicht Aanbevolen

Geschreven door Yentl Stée

Hellfest 2019 - 21 t-m 23 juni 2019 - preview + overzicht
Ik weet het, je zou het niet verwachten met al die andere uitverkochte edities maar toch is Hellfest er weer in 2019. Als ik de organisator was zou ik het al lang opgegeven hebben ipv iedere keer een nog betere editie neer te poten, maar blijkbaar is niet iedereen zo lui dus kan je weer afzakken naar het Franse Clisson voor een heerlijk staaltje blasfemie op 21-23 juni.

De affiche is inmiddels ook al volledig gevuld, de kans zit er uiteraard wel dik in dat net alle bands die je eigenlijk wil zien nog gaan cancellen dus hou rekening met mogelijke veranderingen. Zoals vanouds ga ik nu weer mijn bescheiden zelf zijn en zeggen welke bands je moet gaan bekijken ook al ga ik zelf waarschijnlijk er zelf de helft van skippen omdat ze op allemaal op hetzelfde moment gaan spelen/ ik verdwaald ben. Een preview.

Vrijdag 21 juni 2019
The Interrupters is zo één van mijn absolute favorieten onder toevallige ontdekkingen die ik al gedaan heb. Indertijd was ik van plan om Nasty live te zien op Groezrock, maar was per ongeluk te vroeg aan het podium waar ik aangenaam verrast werd door de vette skabeats die uit de speakers kwamen. Puur simpel plezier is wat deze skapunk band brengt en is bijgevolg een must voor iedereen die geen saaie eikel is.

Normaal raad ik altijd standaard Conan aan als ik ze op een affiche zie, maar ik heb vertrouwen in jullie dat je zelf wel wat smaak hebt en ik deze keuze dus niet voor jullie hoef te maken. (Dit telt niet als aanrader, louter als context voor het geval iemand merkt dat ik ze niet zou vernoemen en er vrij terecht van uit gaat dat ik vervangen ben door één of andere kloon met een nog slechtere muzieksmaak).

In plaats daarvan zal ik dus Uncle Acid and the Deadbeats aanraden. Eigenlijk zou dit een rechtvaardige wereld niet nodig moeten zijn, maar aangezien heel wat mensen naar ze verwijzen als ‘is dat niet die band die klinkt als de stoner-beatles?’  ipv spontaan enthousiast gegiechel en gekwijl is er dus duidelijk toch wel nood aan. Als je één van deze mensen bent is dit dus een kans om je miserabele leven eindelijk wat bij te sturen.

Indien de naam Cult Leader je niets zegt de naam Gaza je wel iets. Als deze je beide niets zeggen dan heet ik je van harte welkom in de wereld van de betere crust/sludge metallic hardcore. Indien dit je nog steeds niet zegt wil ik je graag meedelen dat zowel je dierbaren als ik erg teleurgesteld zijn in je levenskeuzes tenzij je uiteraard de juiste beslissing maakt om deze band dus te gaan bekijken op Hellfest.

Als je je afvraagt wat er eigenlijk gebeurd is met die thrash-heroplevingsgolf van enkele jaren terug en je al een tijdje met een chronisch tekort zit aan bulldozer-riffs waarop je vrolijk je medemens lichamelijke schade aanbrengt kan alvast een noodrantsoen opnemen bij Power Trip. Overgoten met een heerlijk hardcore sausje tonen ze dat het genre allesbehalve dood is, maar ze wel hun stinkende best doen om iedere overlevende fan af te maken op hun belachelijk harde shows.

Persoonlijk ben ik eigenlijk op album niet zo’n grote fan van King Diamond, maar als er iets is waarbij ik je een absolute garantie van 75% (ik ben behoorlijk onbetrouwbaar en fysiek niet in staat om een betere garantie te geven) kan geven dat ik aanwezig ga zijn dan is het wel hierop. De liveshows zijn altijd heerlijk over the top en sluiten naadloos aan op de muziek. Ze zijn zelfs deels verantwoordelijk waarom ik het niet op album zo fantastisch vind, sinds ik ze live zag mis ik gewoon de show als ik hun muziek hoor. Spektakel gegarandeerd (en hier bedraagt de garantie wel degelijk 100%).

Zaterdag 22 juni 2019
Ah, technical death metal. Voor de één klinkt het als een combinatie van instrumentale masturbatie en een veel te luide defecte flipperkast, voor de ander klinkt het exact hetzelfde maar om één of andere reden vinden ze dit geen briljante combinatie en hebben dus een tragisch gebrek aan muzieksmaak. Archspire is één van de meest interessante bands in dit genre die momenteel op deze aardbol rondzwerft en eentje van de weinigen die wel degelijk interessant weten te blijven door de jaren heen. Een duidelijke aanrader dus!

Post-hardcore is zo één van die genre’s met een zeer duale reputatie. De bands die zich onder deze noemer scharen zijn ofwel gewoon erg saaie pop-punk met extra distortion en stoere vocals of geniale, experimentele muziek die moeiteloos verschillende genres weet samen te rijgen. Helemaal uit Japan is er Envy en aangezien ik ze aan het aanraden ben behoren ze dus tot de tweede categorie. Een intense en emotionele combinatie van hardcore en post-rock die voor fans van het genre een absolute must is om te bekijken.

Architects staat momenteel bij veel mensen gekend als die ene band die niet meer op Jera wil spelen omdat hun naam in kleinere letters stond dan die van Parkway Drive (Parkway Drive zelf deed blijkbaar ook moeilijk dat Architects even groot zou gezet worden, overduidelijk een zeer serieuze zaak). Desondanks dit is Architects wel nog steeds één van de meest diverse bands binnen het metalcore genre en ook eentje met een zeer uitgebreide discografie waarbij geen enkel album als slecht of middelmatig te benoemen valt. Van hun bijna mathcore-achtige eerste albums tot de meer melodieuze, experimentele metalcore die ze momenteel produceren hebben ze steeds kwaliteitsvolle nummers in de desbetreffende genres weten te maken en ook hun shows zijn altijd een feestje. Over het algemeen ben ik eigenlijk veel te cool en alternatief om aan de mainstage te staan, maar voor Architects maak ik een uitzondering.

Alhoewel ze niet de meest in beeld springende naam zijn op zaterdag in de Warzone (The Adicts mag met die titel gaan lopen) ben ik toch wel enorm enthousiast om de punk-dinosaurussen van Sham69 nog eens aan het werk te mogen zien. Ze mogen dan wel 44 jaar geleden begonnen zijn, ondertussen zijn ze nog altijd vrolijk aan het werk. Ze worden gelinkt als grondleggers voor het hele punk-genre op zich, maar hebben ook een belangrijke invloed gespeeld op de ontwikkeling van Oi! en hardcore punk. Ik ben alvast m’n stembanden aan het insmeren om ‘The Kids are United’ mee te schreeuwen met de rest van het publiek waarvan de meesten hoogstwaarschijnlijk al 30 jaar niet meer onder de noemer ‘kids’ vallen.

The Ocean (ook wel gekend als The Ocean Collective) is een muzikale duizendpoot die moeilijk in één genre te plaatsen valt. Meestal worden ze als progressieve post-metal beschreven, maar dit dekt de lading helemaal niet. Het best vallen ze nog te beschrijven in vage termen: hard, emotioneel en een stuk agressiever op shows dan je bij zo’n muziek normaal verwacht.

Zondag 23 juni 2019
In een duister ver verleden ook wel gekend als Hellfest 2014 besloot ik de niet al te wijze beslissing te maken om niet naar Acid King te gaan kijken en in plaats daarvan lekker 3edgy5me te gaan zijn bij (de  Zweedse) Shining. Vorig jaar op Desertfest ben ik al geconfronteerd geweest met wat voor vergissing ik gemaakt heb dat jaar, maar het universum heeft besloten om mij te vergeven om me een nieuwe kans te geven door ze te laten boeken voor Hellfest. Alhoewel minder gekend dan genre-genoten kan Acid King als de eindbaas van slopende stoner/sludge metal beschouwd worden, iedere zelfverklaarde fan van het genre zal dus verplicht aanwezig moeten zijn want de schaamte die ik met me meedraag door dit eens niet te doen is gruwelijk. Doe het jezelf niet aan!

Het is geen geheim dat ik stiekem wel fan ben van harde en smerige muziek. Het verbaasde me dus toen ik me bedacht hoeveel reviews ik maar geschreven heb voor vette slam-bands! (Het aantal is ‘te weinig’, te lui om te tellen). Bij deze is er dus al de belofte om er toch eentje bij te voegen, namelijk Devourment. Als Suffocation als de ouders van slam death metal mogen gezien worden dan is Devourment de nageboorte die naast de kar met medisch afval is gevallen en ergens jaren in de zon heeft gelegen met een heerlijk gerijpte smaak en textuur als gevolg. Klinkt dit als inhoudsloos gebrabbel en heb je bijgevolg geen flauw idee hoe de band klinkt? Jammer, moet je maar komen luisteren op Hellfest.

De vorige doortocht op Hellfest mocht dan wel een serieuze misser geweest zijn doordat één of ander genie ze veel te vroeg op de mainstage had gezet, toch is Municipal Waste er weer bij om nu hopelijk wel ‘Born to Party’ te kunnen spelen. Gelukkig heeft de organisatie dit keer ingezien wat voor vergissing het was om ze niet op een kleiner podium te laten spelen en staan de ondertussen legendarische crossover party thrashers op de… mainstage. Normaal zou hier nu één of andere grappige opmerking moeten staan, maar er is jammer genoeg niets grappigs aan de pijn die ik momenteel voel terwijl ik me het fiasco van de vorige keer herbeleef. Desondanks blijven ze toch een aanrader, als is het maar omdat ik zoveel mogelijk mensen wil doen lijden als het flopt.

Verschrikkelijk slechte keuzes maken in m’n leven is één van m’n signature moves zoals velen onder jullie wel zouden weten. Eentje daarvan was er in slagen om niet naar Refused toen ze jaren terug een exclusieve show speelden op Groezrock omdat ik er van uit ging dat het toch wel niet zo goed ging zijn. Nu heeft Hellfest mij de kans gegeven om die fout opnieuw te maken, maar ik heb me alvast voorgenomen om dit niet te doen. Voor wie de naam niet onmiddellijk iets aangezien je waarschijnlijk jonger bent dan twintig of ouder dan vijftig, Refused is zowat één van de meest experimentele punk-bands die ooit zo populair is mogen worden. Deze legendes wisten op één of andere manier hardcore punk, post-hardcore, elektronica, grunge,… allemaal gezellig samen in hun muziek te verweven. Hun meest gekende album ‘The Shape of Punk to Come’ flopte oorspronkelijk behoorlijk hard, de tour was een absolute ramp en in 1998 gaven ze er de brui aan omdat het te slopend werd. Daarna is het album gigantisch populair geworden. Tot 2015 duurde het voor de band besloot om hun instrumenten weer op te pikken (ertussen waren er wel wat losse shows maar daar bleef het bij), om nu dus op Hellfest te staan.

Ten slotte kan ik, alweer, deze Belgische band de hoogte inprijzen en iedereen uitnodigen om samen met mij lekker klinisch depressief te worden. Jawel, Wiegedood zal ook aanwezig zijn deze editie om vakkundig ieder vorm van plezier die ik dat weekend kan ervaren hebben uit m’n brein te sleuren en vervolgens enkel een leegte nalaten die op één of andere manier oneindig veel zwaarder is dan het gewicht van het plezier. Voor je mentale gezondheid blijf je beter weg, maar indien je ooit goeie keuzes zou maken in je leven zou je waarschijnlijk dit niet aan het lezen zijn dus ik zie je waarschijnlijk ook wel bij Wiegedood.

De volledige line-up:

Vrijdag 21 juni

Zaterdag 22 juni

Zondag 23 juni

Mainstage 1

Manowar

Dropkick Murphys

Dream Theater

Demons & Wizards

Godsmack

Sonata Arctica

Gloryhammer

Last Temptation

Kiss

Def Leppard

Whitesnake

Deadland Ritual

Rival Sons

Richie Kotzen

FM

Koritni

Tool

Lynyrd Skynyrd

Slash

Stone Temple Pilots

Clutch

Blackberry Smoke

Eisbrecher

Nova Twins

Mainstage 2

Gojira

Mass Hysteria

Ultra Vomit

Dagoba

No one is Innocent

Lofofora

Blackrain

Klone

Tremplin Voice of Hell

ZZ Top

Within Temptation

Architects

Bohse Onkelz

Eagles of Death Metal

The Fever 333

Whitechapel

Skindred

Like a Storm

Slayer

Lamb of God

Anthrax

Testament

Trivium

Death Angel

Municipal Waste

Insanity Alert

Alien Weaponry

Temple

King Diamond

Hellhammer

Venom Inc

Impaled Nazarene

Diamond Head

Trollfest

Uada

Aorlhac

Khaos Dei

The Sisters of Mercy

Cradle of Filth

Combichrist

Myrkur

Folkesange

Carach Angren

Punish Yourself

Dool

Wolfheart

Shaarghot

Emperor

Tormentor

Carpathian Forest

Skald

Wiegedood

Lucifer’s Child

Cemican

Bliss of Flesh

Hyrgal

Altar

Carcass

Possessed

Pestilence

Kvelertak

Power Trip

Daughters

Sublime Cadaveric Decomposition

Cult Leader

Freitot

Bloodbath

Dark Tranquility

Candlemass

Moonspell

Archspire

Allegaeon

Trepalium

Cypecore

Dawn of Disease

Deicide

Cannibal Corpse

Vltimas

Immolation

Vomitory

Revocation

Devourment

Psycroptic

Embryonic Cells

Warzone

Sum 41

Descendents

Me First and the Gimme Gimmes

No Fun at All

Hank Von Hell

The Interrupters

The Dwarves

The Rumjacks

Stinky

The Adicts

Le Bal Des Enrages

Sham 69

Les Wampas

The Living End

Mad Sin

Batmobile

The Creepshow

Banane Metalik

Refused

Enter Shikari

Cancer Bats

Nasty

Beartooth

Morning Again

Employed To Serve

Brutus

The Amsterdam Red Light District

Valley

Fu Manchu

Uncle Acid and the Deadbeats

Graveyard

All Them Witches

My Sleeping Karma

Radio Moscow

Conan

Valley of the Sun

The Necromancers

Cult of Luna

Envy

The Ocean

Cave In

Mantar

Sumac

Will Haven

Fiend

Coilguns

Philip H. Anselmo & the Illegals

The Obsessed

Yob

Emma Ruth Rundle

Messa

Gold

DDent

+ 2 bands TBC

Voor tickets kan je best hopen dat je nog iets op ticketswap kan vinden want deze waren al 2 uur na de start van de voorverkoop uitverkocht. Deze zijn tevens de enige officiële reseller van Hellfest dus tenzij opgelicht worden je fetish is kijk je best via deze weg voor een ticket.
Meer informatie kan je vinden op hun website of facebookpagina.

Gelezen: 330 keer