Dourfestival 2019 - 10 t-m 14 juli 2019 - preview Aanbevolen

Geschreven door Erik Vandamme

Dourfestival 2019 - 10 t-m 14 juli 2019 - preview
De maand juni is de maand waarop de studerende medemens stressvol uitziet naar zijn examens, maar stiekem ook al zijn of haar zomeractiviteiten aan het plannen is. Op vakantie, al dan niet avontuurlijk, naar verre oorden of toch maar vakantie in eigen land? Wie houdt van avontuurlijke trips, ontdekkingsreizen doorheen alternatieve muziek en dat allemaal dus in eigen land. Eén tip: Dour Festival. Dit Waalse festival heeft plaats sinds 1989 en is ondertussen uitgegroeid tot een evenement van vijf dagen lang. Elke band bespreken is een onmogelijke opdracht omdat ieder artiest, iedere band en iedere podia wel iets bijzonder te bieden heeft. Daarom geven we een overzicht van het aanbod per dag, met enkele gouden tips.

Woensdag 10 juli 2019
Salut c'est cool - De formatie Salut c'est cool is een band die chaos tot kunst weten te verheffen. Door broeierige techno te combineren met een poëtisch kantje is deze band dan ook uitgegroeid tot  een bijzonder tot de verbeelding sprekend fenomeen in eigen land maar ook ver daarbuiten. Dit Franse kwartet stond reeds op Dour in 2015. Toen ze het podium opkwamen met een kruiwagen was het hek volledig van de dam. Dit jaar keren ze opnieuw als host terug om hun nieuwste project ‘Medieval Madness’ voor te stellen. We citeren: 'Onder deze nonchalante, soms zelfs demente look, zul zien je dat er eigenlijk 4 hightech troubadours schuilgaan, boordevol rauwe poëzie en waanzinnige verrassingen. Embrace yourself, "Medieval Madness" is coming!' Bron: https://www.dourfestival.eu/nl/artist/detail/salut-cest-cool/ . Mis deze band dus niet op Dour Festival, het loont de moeite!
Bonobo dj set - De Britse producer en componist Simon Green timmert sinds medio 2000 aan de weg onder de naam Bonobo. Simon brengt een combinatie tussen Electro Jazz, Chillout, Trip-Hop en downtempo om zijn publiek te ontroeren, hypnotiseren en weg te voeren naar andere oorden. Over zijn in 2017 uitgebrachte meesterwerk 'Migration (Ninja Tune) schreven we: 'Klasse plaat, van een artiest die telkens opnieuw de gevoelige snaar raakt, maar je ook - zoals we reeds aangaven -  zal begeleiden naar de dansvloer’.
Bonobo dj set is dus niet zomaar een dansfeest, het is eentje waardoor je door die emotionele inbreng prompt een ander mens zult worden. Daarom een niet te missen trip op Dour Festival.
Ana Diaz -
Ana Diaz, opgegroeid in Brussel met Spaanse herkomst, is een goede vriendin van Le 77 en Blu Samu. Deze jonge artieste combineert Flamenco met jazz, hip hop en raggamuffin invloeden. Dat moet zorgen voor een zuiders aanvoelend feestje, waardoor temperaturen naar een kookpunt zullen stijgen. Met haar kristalheldere stem zorgt ze bovendien ervoor dat de haren op je armen recht komen van innerlijk genot. Ana Diaz raakt dus, bovenop dat Zuiders feestje doen opborrelen, eveneens de gevoelige snaar. Dansbare muziek brengen, en de ziel beroeren op een uiteenlopende wijze. Dat is de rode draad in haar muziek, dat is hoe ze ook de festivalweide op Dour zal inpakken en ontroeren.
Farrago -
Harmonieuze Techno die recht door je hart boort. Dat is de manier waarom de artiest Farrago door middel van zijn set de aanhoorder tot hogere sferen doet uitstijgen. De man werd eerder bekend onder het alias Talbot Wood. Via het label van de Antwerpse DJ/producent Lenske 001 probeert hij nu onder het pseudoniem Farrago de  wereld aan zijn voeten te doen dansen. 'Trance' is het sleutelwoord bij deze artiest, laat u dan ook gewillig bedwelmen door zijn combinatie tussen trance, techno en Electro op Dour festival. U zult niet worden ontgoocheld.
Amelie Lens - Naast Bonobo, Roméo Elvis, Salut c'est cool werd ook Amelie Lens, ondertussen uitgegroeid tot een vaandeldrager van Techno in ons land, aangesteld als Host op Red Bull Elektropedia Balzaal op deze woensdagavond. Rave muziek die aan je ribben kleeft, waardoor je badend in het zweet tot de vroege uurtjes aan het dansen gaat. Dat is hoe Amelie Lens de dansliefhebbers al meerdere keren heeft kunnen bekoren. Haar status is zeker niet gestolen, integendeel. Meermaals mag ze aantreden op buitenlandse podia en is dus ook internationaal uitgegroeid tot een fenomeen van wereldformaat. Houdt u van oorverdovende, donkere techno die je wegvoert naar duistere oorden? Dan zit je bij Amelie Lens altijd goed. Rave feestje van top niveau , met een donker hoekje aan , op deze woensdagavond! Dat schotelt Amelie Lens je voor.

Een overzicht van het aanbod op woensdag: Adam Beyer - Amelie Lens - Bonobo dj set - Mano Le Tough  - Moha la Squale  - Salut c'est cool  - Sheck Wes  - Vladimir Cauchemar & Todiefor (présentent Chocolat)  - Yaeji  - Ana Diaz  - Anetha - Ceephax Acid Crew VS. The C-Men  - Dengue Dengue Dengue (4 Piece Live Show)  - Farrago  - Lord Gasmique  - Macmann b2b Salut c'est cool feat. Moyen Age & Roland Cristal  - Poté  - R-Zac  - Shy FX feat. Dynamite MC  - Venlo

Donderdag 11 juli 2019
Cypress Hill - Hoewel Dour de vinger op de pols legt van vernieuwing, komen toch wel een paar levende legendes afgezakt naar het festival. Neem nu Cypress Hill. Deze Latijns-Amerikaanse hiphop band timmert sinds 1986 aan de weg. Cypress Hill brengt een mix van Funk, Jazz, soul en rock en is daardoor ook anno 2019 nog steeds toonaangevend. Hun potentiële opvolgers kloppen al een tijdje op de poort, maar Cypress Hill heeft ondertussen bewezen nog steeds stevig in de teugels te zitten. Meer nog. Met een nieuw album ‘Elephants on Acid’ onder de arm zijn we er zeker van dat Cypress Hill ook nu weer menig dak er compleet gaat laten afgaan. Door middel van gloednieuwe songs, en oude kleppers.
Death Grips -
Death Grips is een experimentele hip hop band uit Sacremento. De groep werd in 2010 opgericht door vocalist MC Ride (artiestennaam van Stefan Burnett), drummer Zach Hill en keyboardist Andy Morin. Death Grips timmert ondertussen noest verder aan de weg, niet alleen in het uitbrengen van knappe platen. In 2014 kondigde de groep hun opheffing aan, met het dubbelalbum ‘The Powers That B’ als laatste project. De eerste helft van het dubbelalbum, ‘Niggas on the moon’, verscheen in juni 2014 en Death grips maakte grootschalig gebruik van Samples van de IJslandse zangeres Björk. De tweede helft, ‘Jenny Death’, verscheen in maart 2015. Rond dezelfde tijd gaf de groep aan toch niet te zijn opgeheven. Zo bracht het trio vorig jaar nog een knappe punk rap album uit 'Year of the snitch' waarmee ze hoge ogen gooiden. Ook live heeft de band zijn kunnen bewezen. Want een show van Death Grips is een oorverdovende hip hop trip, die onaards aanvoelt. Daarom, niet te missen.
Laurent Garnier -
De Franse producer Laurent Garnier, die sinds de jaren '90 het mooie weer maakt in Techno en aanverwante middens, is ondertussen uitgegroeid tot een levende legende. We citeren:'In de jaren '90 en begin '00 bouwde hij een ongelooflijke CV op, denk maar aan de Wake Up parties in de Rex Club in Parijs, zijn label F Communications en tracks zoals "Crispy Bacon" en "The Man with the Red Face". Hij komt op Dour een voorstelling geven van meer dan dertig jaar ervaring binnen de scene. En behoort wat ons betreft dan ook thuis onder de categorie 'levende legendes die je minstens één keer in je leven live moet hebben gezien'. Bij deze, laat die kans niet voorbij gaan op Dour Festival.
Fontaines D.C. -
Rammelende punk, retro rock-'n-roll, garage of grommende, brute postpunk. Het zijn allemaal pseudoniemen hoe je de jonge en veelbelovende band Fontaines D.C. het best kunt omschrijven. De band bracht onlangs zijn debuut 'Dogrel' uit en die plaat blijkt nu al een mijlpaal te zijn. Hoe het album zou klinken was eigenlijk geen geheim, de band bracht namelijk al enkele singles uit. Maar toch weet Fontaines D.C. op de plaat je nog aangenaam te verrassen. Snedige songs die op oorverdovende wijze als een mokerslag in je gezicht terecht komen, dat is wat deze band uit Dublin je voorschotelt. Wie zei dat Punk dood is, heeft deze jonge nog niet aan het werk gezien.
Rendez Vous -
De Franse band Rendez Vous werd in 2012 opgericht door Francis Mallari en Elliot Berthault in Parijs . Na twee ep's, die op heel wat goede recensies konden rekenen, lijkt de band nu volledig klaar te zijn voor het grote werk. Het debuutalbum 'Superior State', uitgebracht in oktober 2018 laat een band horen die grenzen verlegd binnen dat typische postpunk gebeuren. Door deze stijl te combineren met melodische synthpop en new wave verlegt Rendez Vous dan ook meerdere grenzen. Ook op het podium bewees Rendez Vous een wervelstorm te ontketenen die ons terugbrengt naar de  hoogdagen van dat postpunk/new wave tijden. Maar vooral vindt Rendez Vous deze voornoemde muziek stijlen ter plaatse opnieuw uit door het brengen van vlijmscherpe set die je niet onberoerd laat. Dat bewezen ze nog in Botanique begin dit jaar. Dat zullen ze ook deze zomer op Dour, nog meer in de verf zetten. Zeker weten!

Een overzicht van het aanbod op donderdag:
Cypress Hill  - Orelsan  - Vince Staples  - Andy C + Tonn Piper  - Bjarki Happy Earthday AV  - Death Grips  - Denis Sulta  - Gramatik  - J.I.D  - Joey Purp  - Laurent Garnier  - Møme  - Objekt dj set  - Pendulum dj set  - Richie Hawtin CLOSER  - SebastiAn  - Tommy Cash
Wilkinson b2b Sub Focus  - Alix Perez x Skeptical x SP:MC 1985 Music Showcase  - Ama - Lou  - AZF - Blackboard Jungle meets Cultural Warriors feat. Nish Wadada, Afrikan Simba & Murray Man  - Bredren feat. MC Mota  - Cadillac  - CloZee  - Deena Abdelwahed Khonnar Live  - Dinos - Dj Marcelle  - DJ Marky + MC GQ  - DJ Seinfeld  - Fontaines D.C.  - Hubert Lenoir  - Jimothy  - JPEGMAFIA  - Kibir La Amlak (live dub show)  - Lenny Pistol  - Lolo Zouaï  - Phoenician Drive  - Project Pablo  - Rare Akuma  - Rendez Vous  - Sho Madjozi  - Slim Lessio  - SpectraSoul feat. MC GQ  - Sudan Archives  - Tank and the Bangas  - Unlisted Fanatic  - Yung Gravy  - Zema

Vrijdag 12 juli 2019
La Jungle -
Het duo La Jungle deed, door middel van een onwaarschijnlijke mix van rock-'n-roll, techno, krautrock en psychedelica vorige zomer op Rock Herk een wervelend dansfeest ontstaan op 'Street' podium, zoals we toch zelden meemaken. Nu heeft het duo uit al meerdere keren bewezen in staat te zijn complete zalen plat te spelen, door een verschroeiende aanpak die geen spaander geheel laat van die zaal. La Jungle stelde ondertussen een nieuw album samen met de titel: ‘PAST // MIDDLE AGE // FUTURE’ en blijkt dus ook op plaat voor een wervelstorm door je hersenpan te zorgen, waardoor je totaal van de kaart in de hoek van de kamer achterblijft. Oorverdovende chaos, dat is wat je zult voorschotelen krijgen op Dour festival. Niet te missen dus.
Koffee -
Ik weet niet hoe de gemiddelde lezer zijn koffie het liefst drinkt, ik heb die liefst gitzwart. Dit geheel terzijde. We stellen voor Koffee. Deze artieste heeft niets te maken met het drankje, maar zal door haar zwoele stem en uitstraling wel zorgen dat de temperatuur stijgt en een warme gloed over jou neerdaalt, hetzelfde effect dus bij een koffie op een maandagochtend. Ondertussen verovert Mikayla Simpson langzaam maar zeker de reggae wereld, dat sinds haar 18ste. Haar eerste EP 'Rapture', doordrongen van invloeden uit Jamaica, kreeg overal zeer goede recensies. Deze artieste is op weg een zeer grote te worden binnen die Reggae scene, waardoor u haar absoluut niet mag missen op Dour.
Le 77 -
Peet, Félé Flingue, Morgan en Rayan maken deel uit van de gouden generatie Belgische hiphop. Samen met o.a. Zwangere Guy heeft Le 77 ondertussen ruimschoots zijn stempel gedrukt op dat Belgische Hiphop gebeuren. Met het album 'Bawlers’, dat overal zeer goed werd onthaald, draait Le 77 een nieuwe bladzijde om in zijn carrière. Ze zullen deze schijf komen voorstellen op Dour Festival, wat weer zal zorgen voor een Hiphop feestje zoals je zelden meemaakt. Mis deze toppers binnen Belgische hiphop niet, het loont de moeite.
Jazzy Bazz -
Jazzy Bazz  is het pseudoniem rond Franse rapper Iván Bruno-Arbiser. De man is ondertussen uitgegroeid tot een fenomeen rondom Parijs, maar ook ver daarbuiten. Wie houdt van die lekker oldschool hiphop met een duidelijke boodschap, is bij Jazzy Bazz op het juiste adres. We citeren uit de biografie op de website van Dour: 'de 30-jarige baant zijn weg door het 19e arrondissement, waar hij de traditie van het welbespraakte woord en zijn liefde voor rijm vereeuwigt zoals in de goede oude tijd. Een project dat in staat is om de b-boys van het Oude en Nieuwe Testament bij elkaar te brengen.' Meer hebben we daar niet aan toe te voegen, ga deze Franse levende legende binnen het rap/hiphop gebeuren gewoon zien op Dour Festival.
Flavien Berger -
De Franse virtuoos Flavien Berger is een componist, auteur, muzikant en klasse performer die geluiden van electro-clash uit de vroege jaren 2000 verbindt met new wave, acid muziek en synthpop waardoor hij u doet wegdromen naar verre, onontgonnen oorden. Wij zagen de man optreden op les Nuits Botanique 2016 en schreven daarover: 'Flavien Berger verlegt duidelijk grenzen. We genoten met volle teugen van deze lichtjes psychedelische trip, waarop stil staan bovendien onmogelijk is. Naast de Franse keuken en wijnen tot typische Franse Chansons, blijkt er ook een Franse dansscene op te bloeien die heel interessant , integrerend is om te ontdekken.' Op de website van Botanique wordt de Parijzenaar als volgt omschreven: 'Met zijn woorden schetst de Parijzenaar liefdesverhalen en met zijn wervelende geluiden waait hij als een frisse wind door de Franse scene.' Hij stelt op Dour festival zijn nieuwste pareltje voor 'Contre-Temps'.  En zal weer zorgen voor een bijzonder dansfeest, zoals je niet elke dag meemaakt.

Een overzicht van het aanbod op vrijdag:
Disclosure dj set  - Rae Sremmurd  - Vald  - Apparat live  - Congo Natty & The Rezistance Live  - David August  - Flavien Berger  - I Hate Models  - IAMDDB  - Jazzy Bazz  - Marina P & Stand High Patrol  - Masters at Work  - Nina Kraviz  - O.B.F & The A1 Crew (Charlie P, Sr Wilson, Shanti D)  - Octavian  - Ondubground X Misc (Chill Bump)  - Panda Dub  - Paula Temple  - Rusko - Stand High Patrol Pupajim, Rootystep, Mac Gyver, Merry  -) The High Contrast Band live  - Trippie Redd  - Youssoupha  - Aloïse Sauvage - Amekmar
Amoul Bayi feat. Saah Karim  - Bisou  - Blackboard Jungle  - Charlie P and Boxman selecta Junior T  - Charlotte Adigéry  - Claire Laffut  - Daddy Cookiz  - Dr. Rubinstein  - DTM Funk  - Glauque  ,- Joyhauser  - Koffee  - La Jungle  - Le 77  - Local Preachers feat. Raw District, Enzo Postiga & Rodham  - Martha Da'ro  - Moka Boka  - Namdose  - Nosedrip  - Ozferti  - Phony Ppl  - Saudade  - Sonnfjord

Zaterdag 13 juli 2019
Neurosis - Levende legendes, grondleggers. We komen feitelijk superlatieven tekort als we het hebben over de legendarische Californische band Neurosis gaat. De band start medio 1985 nog als een hardcore/punk formatie maar evolueert door de jaren naar post metal en aanverwante. In zekere mate kun je ze zelfs vaandeldragers noemen. Zo is het album 'Souls At Zero' (1992) een mijlpaal en klassieker die ieder beetje liefhebber van alles wat met post metal te maken heeft in zijn platenkast zou moeten hebben staan. Live gaat Neurosis als een pletwals tekeer, en laat nooit een spaander geheel van eender welke zaal of tent, of festivalweide. De band durft bovendien ook buiten de lijntjes kleuren en experimenteren tot het oneindige, waardoor ze ook mij steeds over de streep trekken. Gaat u vooral zelf zien, en laat u murw slaan door een ondoordringbare geluidsmuur die Neurosis op dat podium bouwt. Ook anno 2019 nog steeds.
Electric Wizard - Electric Wizard staat al sinds begin jaren negentig garant voor een eigenzinnige mix van Doom-, Stoner- en Sludge Metal. De oorsprong van Electric Wizard gaat echter terug tot 1988 en Jus Oborn's band Lord of Putrefaction. Ze brachten onder deze naam drie demo's uit. Na enkele line-up - en naamsveranderingen werd er uiteindelijk gekozen voor Electric Wizard. Deze bandnaam refereert naar de Black Sabbath songs: “Electric Funeral” en “The wizard”. Door de jaren kwamen er ook meer sludge en stonerelementen terecht in hun sound.  Door Doom en Stoner elementen perfect te doen samenvloeien tot een magisch geheel, zijn optredens totaalbelevingen waardoor u - eens onder hypnose gebracht - letterlijk naar andere oorden wordt doorverwezen. Dat zal op Dour festival ook het geval zijn, zeker weten.
YOB - YOB, een trio uit Eugene, Oregon (VS) onder leider van zanger/gitarist/componist Mike Scheidt timmeren al sinds 1996 aan de weg. Hun albums 'The Illusion Of Motion' (2004) en 'The Unreal Never Lived' (2005) kregen overal lovende recensies. Ze maakten nog enkele albums, maar namen tussen 2006 en 2009 echter een sabbatperiode. In 2011 brachten ze hun derde plaat uit ‘Atma’. YOB is nooit doorgebroken naar een ruim publiek, maar zijn binnen het underground gebeuren een heel gewaardeerde band gebleven. Ook anno 2019 zijn ze nog steeds een toonaangevende band binnen die underground en aanverwant gebeuren. Live mogen we ons dus verwachten aan een al even hoogstaand doom metal optreden, met alles en eraan.
Kortom: Zonder meer één van de sterkste doom metal acts binnen de underground scene op het podium van Dour Festival deze YOB.
Black Mirrors - De muziek van Black Mirrors doet ons wat terugdenken aan muziek uit eind jaren '60, vooral dan de Woodstock generatie. Marcella Di Troia doet ons bovendien, wat stem en vooral uitstraling betreft, denken aan Janis Joplin. Maar het tempo ligt bij Black Mirrors wel wat hoger. In sommige biografie worden vergelijkingen gemaakt met o.a. Queens of the Stone Age.
Nu, deze jonge band brengt vooral pure en oversneden 'rock' muziek zonder daar meer of minder aan toe te voegen. Op hun facebook omschrijven ze zichzelf dan ook als: ‘Garage Blues Rock’. Een stelling waar we ons zeker kunnen in vinden. Vorig jaar bracht de band met ' Look Into The Black Mirror'  een debuut uit dat ook ons niet is ontgaan. We schreven daarover: 'Black Mirrors brengt een plaat uit die alle kleuren van de regenboog bevat. Van donker, naar wit. Van zon naar duisternis. Van paars naar Geel. En zo voort. De band, onder leiding van een bijzonder tot de verbeelding sprekende frontvrouw, laat je alle hoeken van de kamer zien. Door het brengen van een debuut dat je doorheen schudt, of net je eerder, eens onder diepe hypnose gebracht, tot gemoedsrust brengt.’
Ook live laat de band je alle kleuren van de regenboog zien, met daarbovenop dus die bijzonder tot de verbeelding sprekende stem en uitstraling van frontvrouw Marcella Di Troia. Een niet te missen act op Dour festival dus.
Wiegedood - Met ‘De Doden hebben het goed’ bracht Wiegedood enkele jaren geleden een meer dan grensverleggende plaat uit. Een mijlpaal. De band bestaat uit muzikanten die duisternis tot kunst verheffen hoog in het vaandel dragen. Ondanks enkele knappe schijven weet de Wiegedood ons toch vooral live compleet te overtuigen van hun kunnen. Over hun optreden, vorig jaar in Lokeren, schreven we dan ook: 'Het meest indrukwekkend aan een band als Wiegedood is de verstilde sfeer, die telkens de nek wordt omgedraaid door loeiende harde riffs, die aanvoelen alsof het geluid letterlijk in je gezicht tot ontploffing komt. Waarna weer een intiem moment volgt, om vervolgens weer een orkaan te doen ontstaan. De donkere gedachten die daarbij door ons hoofd flitsen deden enerzijds deugd, en anderzijds voelden we pijnscheuten tot het diepste van onze genen.’ Een optreden van Wiegedood is dus vooral een emotionele totaalbeleving die je dooreen schudt, en verweesd doet achterblijven in de donkerste hoek van je ziel.

Een overzicht van het aanbod op zaterdag:
Damso  - Parov Stelar  - Skepta  - Alpha Wann  - BATTLES  - Bicep dj set  - Dima live (aka Vitalic)  - Electric Wizard  - Josman  - Mall Grab  - Metronomy  - Neurosis  - REZZ - SaSaSaS  - Slushii  - The Internet  - Tirzah  - YOB  - Zwangere Guy  - Alfa Mist  - Ansome  - Birds In Row  - Black Mirrors  - Blackboard Jungle feat. Kenny Knots  - BLVC - SVND  - D-Nasty  - Demuja  - Duckwrth  - Dustycloud  - Fatima  - GRiZ  - Habibi Funk  - Herobust  - La Fraicheur  - Lefto  - Linval Thompson & Trinity backed by Irie Ites  - Miss - Angel  - MNNQNS  - Montevideo  - No Vacation  - Nu Guinea djset + live keys  - ??? park hye jin  - Party Time Sound (Matthia)  - Peet  - Sama' dj set  - Skee Mask  - The Body & Full of Hell  - The Brums  - Under Black Helmet  - Vonnis  - Wicked and Bonny feat. Berise  - Wiegedood

Zondag 14 juli 2019
Whispering Sons - Whispering Sons, dat knappe bandje dat we ooit op TrixTrax in Trix hebben ontdekt in 2016, is ondertussen uitgegroeid tot een waar fenomeen in ons Belgenland. Zo waren ze verdiend overwinnaar van Humo's rock rally in datzelfde jaar. En hebben hun kunnen zowel op als naast het podium meermaals bewezen. Toen Whispering Sons onlangs in De Casino, Sint-Niklaas optrad schreven we daarover: 'Whispering Sons staat meer dan ooit tevoren heel zelfverzekerd op het podium en straalt eveneens enorm veel spelplezier uit, in zoverre dat kan binnen die toch wel donkere en weemoedige omkadering. Want lichtvoetige muziek brengen , daar doet Whispering Sons ook anno 2019 nog steeds niet aan mee. De postpunk liefhebber in ons sloot dan ook meermaals de ogen en liet zich andermaal gewillig meevoeren naar weer een andere donkere, melancholische wereld, die de band ons aanbood. En sprong een gat in de lucht van blijheid dat de band vooral vooruit kijkt en zichzelf dus nu blijft heruitvinden.’ Laat ons eerlijk zijn, ik denk dat de band de vergelijkingen met de postpunk van de jaren '80 - ook al is dat zeker niet gelogen - een beetje beu is. Uiteraard voel ik bij de meeste songs diezelfde adrenaline door mijn aders stromen als toen ik in die jaren '80 voor het eerst enkele van mijn favoriete postpunkbands aan het werk zag. Maar Whispering Sons leeft duidelijk in het heden, en kijkt voluit naar de toekomst. Dat bewijst de band op zijn recente debuut "No Image'. Daar hoor je een band die dus vooral vooruit kijkt, en zichzelf blijft heruitvinden. Whispering Sons staat op een boogscheut om heel groot te worden, als ze dat al niet zijn ondertussen. Mis hen niet op Dour Festival, het loont steeds de moeite.
Charlotte De Witte - Binnen het wereldje van Dj's en Electro - house muziek is Charlotte De witte (geboren in 1992) op korte tijd uitgegroeid tot een fenomeen. Als kind was ze volgens we lezen in menig biografie, grote fan van Laïs. Eens in de middelbare school kwam ze echter in aanraking met elektronische muziek. Onder de naam Raving George' maakte ze als 17 jarige furore. Via ' My set Rules', een programma van JIM waar jonge, beginnende DJ's het tegen elkaar opnemen, kreeg ze ook bekendheid in Vlaanderen en omstreken. Ze mocht in 2011 de mainstage van Tomorrowland openen, en de rest is geschiedenis. Deze artieste is ondertussen uitgegroeid tot een top DJ die zowel in binnen en buitenland op handen wordt gedragen. En daarom een niet te missen totaalbeleving, die zal zorgen voor een wervelende rave party tot de vroege uurtjes!
Curtis Harding - De muziek van Amerikaanse singer-songwriter Curtis Harding wordt omschreven als 'slop'n'soul'. De man vermengt invloeden van Blues, gospel en Psychedelica met R&B en pure rock muziek. Zijn eerste album 'Soul Power' (2017) was meteen een schot in de roos. Gevolgd door 'Face Your Fear' waarmee de man zijn stempel drukt op het rock en soul gebeuren. Vorige zomer speelde hij met een gevarieerde, broeierige set nog Rock Werchter compleet plat. Nostalgie en authenticiteit worden bij Curtis Harding verbonden tot een magisch mooi geheel, waardoor je deze top artiest zeker niet mag missen tijdens zijn passage op Dour Festival.
Roméo Elvis - Roméo Elvis, pseudoniem van Roméo Johnny Elvis Kiki Van Laeken is een Belgische rapper uit Linkebeek. Hij is de zoon van actrice en radiopresentatrice Laurence Bibot en de Brusselse zanger-bassist Marka van  Allez Allez. Zijn zus Angèle is als performance artiest en zangeres eveneens aan een opmars naar internationaal niveau bezig. Na zijn succesvol album ‘Morale 2’ pakt Roméo Elvis uit met een ‘Morale 2Luxe'. Een heruitgave met elf nummers, waaronder een remix van zijn hit “Drôle de Question”. Dankzij het combineren van een diepe stem met hypnotiserende melodieën drukt Roméo Elvis ondertussen zijn stempel op het rap/hip hop gebeuren in ons land en ver daarbuiten. Meer nog. Met diezelfde 'Morale 2' werd Roméo Elvis één van de meest gestreamde Belgische artiesten. Onlangs bracht Roméo Elvis met ‘Chocolat’ wederom een mijlpaal van een plaat uit. Ondertussen is Roméo Elvis dus uitgegroeid tot één van de  vaandeldragers van de nieuwe golf van Belgische artiesten,  en is bezig met niet alleen ons land  uit zijn hand te doen eten, maar ondertussen ook volop Frankrijk aan het veroveren.
Nakhane - We citeren de biografie op de pagina van Botanique, over de Zuid-Afrikaanse parel Nakhane even: 'Nakhane Mahlakahlaka aka Nakhane Toure aka gewoonweg Nakhane is een Zuid-Afrikaanse zanger, auteur en acteur. Beïnvloed door onder meer David Bowie, Radiohead, Marvin Gaye en Ali Farka Touré is de songwriter klaar om op zijn tweede album internationaal door te breken.’ Nakhane is een artiest die beschikt over een veelzijdige stem, een uitzonderlijke uitstraling die schippert tussen erotisch, bevreemdend en hartverwarmend. In 2018 bracht hij een schijf op de markt 'You Will Not Die' waarover we schreven:
'Nakhane rijgt de hoogtepunten aan elkaar op deze schijf, waardoor we prompt de knop omdraaien en ons gewillige laten meevoeren naar zijn bijzonder kleurrijke wereld boordevol melancholische schoonheid. Geluidsmuren worden niet afgebroken, maar in een te verstilde sfeer vertoeven doen we eveneens niet echt. De perfecte dansplaat dus voor zij die in een heel andere wereld wensen te vertoeven.’  Ook live blijkt Nakhane een artiest te zijn die uiteenlopende stijlen zodanig met elkaar verbindt, dat hij niet alleen een ruim publiek kan bereiken. Maar vooral door het combineren van melancholie met dansbare soundscapes, waarbij hij voortdurend de grens van het onmogelijke aftast, zal Nakhane zorgen voor een wel heel bijzonder en onvergetelijk dansfestijn op Dour Festival.

Een overzicht van het aanbod op zondag:
A$AP Rocky  - Action Bronson  - Mr. Oizo w special guest Flat Eric  - Roméo Elvis  - Agar Agar  - Body & Soul  - Charlotte de Witte  - Curtis Harding  - FKJ  - Flatbush Zombies  - George FitzGerald  - GoGo Penguin  - Jay Rock  - Jordan Rakei  - KAYTRANADA  - Kölsch dj set  - KOMPROMAT  - Ocean Wisdom  - Odezenne  - SCH  - Solomun  - Tale Of Us  - Aba Shanti-I 90's Revival Selection  - Aurel  - Boy Pablo  - Casual Gabberz - Chaton - Commander Spoon  - Dijf Sanders  - Dukes vs Pirates  - Dvtch Norris  - Fat White Family  - Gus Dapperton  - HAAi  - It It Anita  - Juicy x The Bravo Brass Band feat. Darrell Cole  - Kampire  - Kiddy Smile live  - Le Motel AV Show  - Lenny Dee & Malke (live)  - Locked Groove - Lord Esperanza  - Lt. Stitchie & Manudigital - Mandana  - Moonshine feat. Pierre Kwenders, Bambii & Boycott  - Nakhane  - Sevenum Six  - Vendredi sur Mer  - Viagra Boys  - Voyou  - Whispering Sons

Tickets info:
Regular: Inbegrepen: Regular Camping, Pendelbus Trein Station, Parking
5 dagen: 170 euro