05/10 Paul ...Lees meer...

Hatr

Geschreven door Wim Guillemyn - donderdag 30 november 2017
All We Expected
Pop/Rock
Dunk! Records

Sedert vijf jaar is All We Expected bezig vanuit het West-Vlaamse Izegem (thuisbasis van o.a. T Hof van Commerce) om de wereld te verblijden met hun instrumentale postrock en postmetal. Na een demo-EP en een splitalbum met de Ierse sludge band Raum Kingdom is er nu hun debuut album. Live traden ze al op met Motek, Hemelbestromer , etc…
De muziek die ze maken is atmosferisch en filmisch. Ze bouwen hun songs op naar een climax toe en laten die terug los om de song naar een andere level toe te werken. Gitaargedreven, intens en emotioneel zijn andere termen die we spontaan door onze hersenpan horen suizen bij het beluisteren van hun muziek. Het drumwerk is potent en klinkt erg goed. Het trekt de songs mee en stuwt ze verder naar andere richtingen. Net zoals bij opener “Abano” dat vrij donker en log klinkt. Op “Feudal” klinkt de song en het gitaarwerk lichter en speelser. Aantrekkelijke track. “Nomad” bevat een ritmewissel dat het nummer onverwachts opentrekt naar een ander niveau. “Shortlived” heeft fijn drumwerk, o.a. galmend gitaarwerk en een introvert middenstuk. Afsluiter “Conquered We Conquer” is een korte maar krachtige track dat net iets minder uitgepuurd klinkt dan de andere tracks.
Op de cover zien we foto (van Tim Theo Rex uit Aartrijke) van een herdersjongen die zijn beide ouders verloor in een conflict tussen het Russisch en het Georgisch leger langs het grensgebied van Georgië en Zuid-Ossetië. Zelf vocht hij ook tegen deze belegering waarna hij besloot zich terug te trekken en een eenzaam bestaan te leiden samen met zijn kudde schapen. Dit is de insteek voor het album en de titel “Hatàr” wat Hongaars is voor grens en/of limiet.
Vijf goed opgebouwde tracks die vrijwel allemaal rond de zeven minuten duren en telkens een geluidstapijt breien dat atmosferisch, soms donker of melancholisch klinkt. Dat is wat je krijgt op “Hatàr”. Verkrijgbaar op mooi gekleurde vinyl via Dunk! Records.