The Jeroen Leenders Experience, DOK , Gent op 7 ...Lees meer...

A Beautiful Curse

Geschreven door Wim Guillemyn - donderdag 23 november 2017
Crying Vessel
Pop/Rock
Manic Depression Records

De toevloed aan postpunk en darkwave gerelateerde muziek stopt niet. Natuurlijk staat Manic Depression Records wel een beetje bekend voor het uitbrengen van albums uit dit muziekgenre. Maar we zijn daar niet rouwig om, vooral niet als het om een album gaat met een eigen geluid en met songs van goede kwaliteit. Twee zaken die we gelukkig ook terugvinden op ‘A Beautiful Curse’ van Crying Vessel. Crying Vessel is een duo uit Bern (Zwitserland) en is met deze release zijn ze inmiddels aan hun vierde full album toe.
Het fijne aan hun muziek is dat het een blend tussen postpunk gitaren en electro is. Soms is die blend zo geslaagd dat je het verschil tussen de gitaren en de synths amper hoort. Ze lijken dan in elkaar op te gaan. Daardoor hebben ze zo hun eigen geluid gevonden. Je hoort wel hier en daar een invloed van Depeche Mode, Erasure of The Cure maar globaal gezien weten ze dit in een eigen sound te verwerken. Enkel “Kiss The Fire” is te nadrukkelijk een song dat naast The Cure heeft gelegen. Verder is er niets mis met deze song. Er wordt op “A Beautiful Curse” gestart met een instrumentale track “Exordium” om over te gaan naar het indrukwekkende “Dig Deep”. “Empty Glass” refereert wat aan Depeche Mode maar bezit een mooi klankentapijt van synths. “Lovers In Paradise” wisselt synths af met mooie wave gitaren. Ook de vocals kunnen me overtuigen. Een ander hoogtepunt is zonder twijfel “Ghostly Figures”. De vocals zijn heerlijk smachtend, fijn gitaar- en synthwerk doen de rest. We sluiten af met “The Second Sleep”. Een donkere track met een rustige opbouw en aantrekkelijke synthsounds.
Crying Vessel was voor mij onbekend en dus een ontdekking. Wie houdt van elektronische muziek met hier en daar een postpunk gitaartje bij moet dit beslist eens checken.