...Lees meer...

Sprung

Geschreven door Erik Vandamme - donderdag 21 juni 2018
Gris-de-Lin
Pop/Rock
BB*Island

Gris-de-lin is een multi-instrumentalist die naast het bespelen van een uitgebreid palet aan instrumenten, eveneens over een bijzonder heldere en bedwelmende stem beschikt. De artieste bracht eerder dit jaar haar debuut ‘Sprung’ op de markt via BB*Island. Twee songs op deze schijf “Ghost” en “Birthday” werden eerder op de markt gebracht in eigen beheer op 7" single. Dat is dus blijkbaar niet ongemerkt voorbij gegaan. Gris-de-lin laat zich bovendien begeleiden door al even begenadigde muzikanten die hun bijdrage leven aan dit sprankelende debuut. Zo verleent Bob Ellis (PJ Harvey/Anna Calvi) zijn medewerking als drummer aan enkele tracks op deze schijf. Maar het grootste deel van de instrumentale inbreng doet deze jongedame dus vooral zelf. En dat is toch heel bewonderenswaardig te noemen.
Vanaf die eerste song “You Ghost” neemt Gris-de-lin je mee op een adembenemende mooie trip, in vooral zonnige landschappen. De jongedame bespeelt niet alleen saxofoon tot gitaar als een virtuoos, vooral haar bijzondere stem, voelt aan als een zalf die elk hart en zielspijn probeert te verzachten. Zonder meer beschikt Gris-de-lin over die uitzonderlijk gave je letterlijk te hypnotiseren. Ik ben een heel grote fan van bijvoorbeeld Anna Calvi, en herken veel van Calvi haar stem en uitstraling in deze van Gris-de-lin. In elk geval hebben songs als “Birthday”, “The Kick”, “Sprung” tot “Marching” diezelfde verdovende en intensieve inwerking op mijn gemoedstoestand. Zoals de muziek en stem van een artieste als Calvi dat ook heeft. Maar daar houdt het niet mee op.
Breekbaar als porselein, maar krachtig genoeg om niet over haar heen te laten lopen. Het is de rode draad doorheen de gehele schijf. Gris-de-lin betovert je enerzijds door die wondermooie, sprankelende sax tot gitaar inbreng, en bezorgt je eveneens die ultieme krop in de keel door een vocale aankleding die ontroert en je wegvoert naar verre onontgonnen oorden. Naast de toegankelijke manier van zingen en spelen, zijn elk van de songs bovendien omgeven door walmen van eerder donkere melancholie. Echter zonder teveel te dreigen. Maar net genoeg duisternis om je rillingen tot de bot te bezorgen. Uiteraard kom je in die typische Alt-Folk nog wel vaker zulke artiesten tegen. Maar telkens zo een artiest je letterlijk diep raakt, in vervoering brengt en compleet van de kaart achter laat in de hoek van de kamer, kunnen we daar nooit genoeg van krijgen.
Besluit: Gris-de-lin treedt met dit sprankelende mooie debuut ‘Sprung’, boordevol songs die gevoelige snaren diep raken, in het voetspoor van veel al even indrukwekkende artiesten. Ooit dus wel ergens voorgedaan.
Maar net door het combineren van instrumentale virtuositeit, zich laten omringen door al even gedreven muzikanten, en die verdomd indrukwekkende mooie stem, die je in diepe trance doet belanden, is deze artieste een enorm grote aanwinst binnen dat aanbod.
Ze kan, mits de juiste begeleiding, uitgroeien tot een grote naam binnen de alt-folk, blues tot post rock scene. Zonder meer is ‘Sprung’ dan ook een hartverwarmend debuut geworden, waarbij je enerzijds met een krop in de keel een traan wegpinkt maar anderzijds een glimlach op je lippen verschijnt, die je totaal verweesd achterlaat.
Tracklist: Your Ghost 03:57 Birthday 04:16 The Kick 03:15 Muhammad Ali 02:58 Sprung 04:23 Reprise 00:59 Dead Wife 04:18 Russian Korg 00:31 Marching Band 04:08 I'm The King 04:02 Underground 02:46