14-04-18 – Arto Lindsey, Kohier @Les ...Lees meer...

Klets

Geschreven door Wim Guillemyn - donderdag 29 maart 2018
Meneer Michiels
Pop/Rock
Fons Records

Meneer Michiels zal u waarschijnlijk niet zoveel zeggen. Maar als ik ’t hof Van Commerce en 4T4 zeg dan zal je aandacht wel getrokken worden. Want 4T4 is Meneer Michiels. Na ‘Met voorbedachten rade’ uit 2015, die goeie kritieken kreeg, is de man er nu met zijn tweede worp ‘Klets’. De grote vraag was , kan de man de goeie kritieken uit het debuut bestendigen en verbeteren? Daarvoor gaan we het album eens van nabij beluisteren.
Wie denkt Izegems te horen komt bedrogen uit want 4T4 komt uit Leopoldsburg. Gevolg is dat het wat beter verstaanbaar is buiten West Vlaanderen. “Eersteklas” is de eerste single en is catchy, bevat kleurrijke eighties synths en met voldoende melodie. Net zoals op de hele plaat teksten die eigenwijs zijn, met een originele invalshoek.
‘Klets’ lijkt wat elementen van ‘t Hof van Commerce te bevatten of je merkt alleszins hier zijn muzikale invloed op de band. Ondanks hij soms old skool hiphop beats verwerkt in zijn muziek vind ik wel dat hij hier naadloos aansluit met de moderne Belgische rapscéne. Dan heb ik het over acts zoals Stikstof, Brihang of Zwangere Guy en niet over de aan de Amerikaanse hiphop gelieerde acts. Dus radiovriendelijk met de nodige melodie en weerhaakjes in de teksten. Meneer Michiels kent zijn roots en zijn muziekgeschiedenis. Bij momenten hoor je echo’s van vroeger in zijn muziek. Ik denk aan de Beastie Boys op “Keikop”. Maar dan wel zonder dat het als een rip-off of als een kloon klinkt. “Zand in Ons Ogen” klinkt als een dromerige popballad maar de venijn zit hem in de tekst.
Al deze elementen en invloeden mengen zich samen in een uiterst boeiend album dat ons 13 nummers lang meeneemt in de leefwereld van Meneer Michiels. De ene keer al wat serieuzer dan de andere, dat wel. Maar we kunnen stellen dat ‘Klets’ op zijn minst evenwaardig is aan zijn debuut en het bevestigt dat zijn goede kritieken geen toeval waren. Met ‘Klets’ geeft hij ons fijne rapnummers met de nodige muzikale inhoud, kleur en variatie.
Om het album samen te vatten met zijn eigen woorden: “Eersteklas, dikke shtijl, zijt ma zeker!”