...Lees meer...

Rotting Civilasation

Geschreven door Filip Van Der Linden - donderdag 05 april 2018
Septic Tank
Metal/Prog/Noise
Rise Above Records/Suburban

Het Britse Septic Tank was begin de jaren ’90 actief, maar studio-opnames werden toen niet gemaakt. De band was een hardcore-uitlaatklep voor drie leden (Scott Carlson, Lee Dorian en Gaz Jennings) van de legendarische doommetalband Cathedral. Carlson zat ook nog in Repulsion, Death, Church Of Misery en Genocide, terwijl Dorian ook nog bij Napalm Death en Jennings bij Death Penalty. Maar Septic Tank was eerder een zijprojectje.
Septic Tank bleef lang een halve legende. Tot er in 2012 plots wat studiotijd over was bij de opnames van een Cathedral-album. In enkele uren werd een EP geschreven en opgenomen. Dit jaar is er dan toch een eerste volwaardige album van Septic Tank. ‘Rotting Civilasation’ is een verzameling van liefst 18 tracks. Sommige daarvan werden pas in de studio bedacht en onmiddellijk opgenomen. Het hele album werd in nauwelijks enkele dagen tijd ingeblikt. Jamie Gomez Arellano fungeerde als drummer en als producer. Als drummer is hij niet zo vermaard, maar hij zat reeds in de studio met Cathedral , Paradise Lost, Ghost en Opeth.
Alle nummers zijn heel kort, snel en hard en hebben teksten die overal lak aan hebben. Denk aan Discharge, GISM en Black Flag. Er zit een beetje doomcore in, maar denk vooral aan de trashcore, en de politiek geïnspireerde hardcore en punk die furore maakte ten tijde van Reagan en Thatcher. Dat Septic Tank geen relict uit het verleden is, laten ze horen op “Social Media Whore” en “Whitewash”.
Positieve uitschieters op ‘Rotting Civilasation’ zijn “Never Never Land”, “Rotting Empire”, “Danger Signs” en “Who”.