65daysofstatic 10 Years After Gewoonweg Fantastisch, toch

Geschreven door Johan Meurisse - vrijdag 18 april 2014
65daysofstatic
Ancienne Belgique
Brussel
17-04-2014

Het Noord-Engelse 65daysofstatic had iets te vieren … Tien jaar terug debuteerden zij met The fall of math’ en bliezen zij de postrock nieuw leven in . Eerlijkheidshalve brak het kwartet echter door met de tweede ‘One time for all time’ , waarop de memorabele single “Radio protector” te vinden is en die hier in het geheugen gegrift staat !
Een link naar hun debuut was dan ook gauw gemaakt ; meteen waren we verkocht en de liefde naar deze sympathieke postrockers werd groot, gezien ze in hun postrock een schemerzone optrokken van math/postmetal, een frisse, zweverige, zalvende , emotievolle, filmische sound, die kon ontaarden in overwaaiend , gierend gitaargeweld en –noise, in de beste traditie van Sonic Youth, geruggensteund door pianoloops en voorgeprogrammeerde elektronica van drum’n’bass/breakbeats, met een knipoog naar Tortoise, Notwist, Aphex Twin, Squarepusher en Breakbeat Era. Tja in tijden waar Mogwai , Explosions in the sky wat ter plekke bleven trappelen met hun ‘trein der traagheid’ - postrock,  hadden zij samen met Godspeed YBE wel iets unieks uitgewerkt.

Live trokken ze fel van leer, hoewel op plaat hun sound eerder met de mantel der liefde wordt bedekt  en ze minder rusteloos klinken .
‘The fall of math’ en die tweede plaat waren de pijlers van ‘65days’, een muzikale wereld van chaos, botsingen en coördinatie; die lieflijk tot verbeten explosief kon zijn. Opener  “Another code against the gone”  schopte ons meteen naar die leefwereld door het elektronisch gekletter, de keysloops, de energieke gitaren, de bezwerende, diepe basstunes en de strakke ritmiek . Een afwisselende sound van variaties , tegenstellingen , hard –zacht aanpak en explosies. Even boeiend en sterk was het tweede nummer “Install a beak in the heart that cucks time in Arabic (waaw wat een titel)”.
We hadden hier een start die duidelijk de dwarse en melodieuze aanpak ondersteunt door die spannende  intensiteit , de ritmewisselingen, de vonkende beats , de gierende gitaren , en intrigerende melodieuze piano-keys, die de rode draad vormen in een song.
Deze kenmerken werden samengebald en -geperst  in de derde “Retreat retreat!” , één van ‘65days’ splinterbommen. Kippenvel kregen we ervan . “Default this” op z’n beurt werd overdonderd door  drum’n bass/breakbeats , die hun weg hadden gevonden binnen hun  instrumentale postrock .
Creatief dus allemaal wat 65days deed ; elke song heeft zo z’n eigen identiteit in hun genre . De titelsong tussenin was een aangenaam rustpunt , een intermezzo in de set om de volgende reeks aan te vatten. “Hole”, “Fix the sky a little” en “Aren’t we all running” waren een schitterend trio als finale; de roadie stak zelfs een handje toe op gitaar. De degens van extravertie – loudness - en introspectie – finesse - , kruisten elkaar. Alle registers werden opengetrokken,  uitbarstingen , salvo’s vlogen om de oren , en werden afgewisseld met die melodieuze partijen en wendingen van gitaar/piano/keys; emoties van welke aard ook vloeiden uit de versterkers . Hier waren we sterk onder de indruk van! Op die manier ervaarden we hoe invloedrijk en bepalend die plaat wel was …

De korte pauze bracht ons even op adem. De recente ‘Wild light’ plaatste het kwartet nu  in de spotlights. Op dit album heeft de band de benadering nog wat gepreciseerd en is er het perfecte evenwicht tussen bezielde post rock en vloeiende elektronica. We ervaren meer de bezwerende , golvende ritmiek en minder de rusteloosheid en geluidsbrij in de gevarieerde filmische tracks , die verrassende wendingen en spitsvondigheden ondergaan. Het kwartet vindt zichzelf opnieuw uit .
De nummers hebben een sterk emotionele inhoud en werden ook hier chronologisch gespeeld. Zoals we ze intussen al live beginnen te kennen was er hier sprake van meer opwinding en extravertie. “Heat death infinity splitter” opende, en het daaropvolgende “Prims” was verweven  van elektronisch vernuft . Songs  als “The undertow”, “Sleepwalk” en “Taipei” boden evenwicht en waren heerlijke (filmische) trips. Ze hadden een  broeierige ingehouden spanning door de meeslepende tunes en wisselden tussen experiment, subtiliteit en klonken beduidend gevoeliger.
De afsluiters “Unmake the wild light” en “Safe passage” werden gekenmerkt van een diepe, bezwerende , dansbare groove en waren extatisch . Ze prikkelden zelfs de dansspieren , wat natuurlijk niet ontbrak in het allesomvattende “Radio protector” die opviel door dat herkenbaar pianoriedeltje!, het kroonstuk van de avond , eentje die we enorm koesteren én in het hart dragen, gemoedelijke postrock die overhelt in helse geluidsstormen, effects, gefreak , bonkende beats, opzwepende drums en vlammende elektronica.

Dit is een ijzersterke live band . Het warme onthaal en respons deed hen enorm veel deugd; Bedankjes en de ‘cheers mate’ kregen we dan veel te horen! Live is en blijft de groep een echte aanrader . Ons respect is ontegensprekelijk groot voor deze postrockers. ‘Gewoonweg fantastisch, toch’ …

Ook hoorden we enorm lovende critics van Thought Forms uit Bristol , support-act en ergens te situeren tussen postrock en postpunk met atmosferische cinematografische trips. Thought Forms is  aanstormend talent die eerder al werd geselecteerd door Beak > op het Sonic City Festival (Kreun Kortrijk) en Esben & The Witch !

Neem gerust een kijkje naar de pics

Organisatie: Ancienne Belgique, Brussel