Mac DeMarco - Zot en geniaal
Mac DeMarco
Ancienne Belgique
Brussel
2017-11-28
Cis Vliegen

In het lijstje der prinsen moet er altijd een l’enfant terrible zijn. Ik stel u voor aan Mac DeMarco. Door The New York Times gekroond tot ‘the lovable laid-back prince of indie rock’. Waarom dan een l’enfant terrible? Zijn présence, nog zijn reputatie zijn erg prinselijk. Zo lijken zijn kleren te komen uit een kringloopwinkel, kan je een fiets parkeren tussen zijn tanden en is hij een losgeslagen bierdrinkend beest op het podium. Kortom kan het woord boertig hier zijn werk doen. Maar als je dan je ogen sluit en luistert naar de parel in zijn keel, dan weet je waarom iedereen wegkwijnt voor deze goedgeluimde gast.
Zijn talent is ‘uniek zijn’. Zo verrast hij, in 2014 muziekland met zijn album ‘Salad Days’. Een eigenzinnige plaat waarbij de sound je meeneemt op een roadtrip langs zonnige bestemmingen. De plaat wordt opgevolgd door ‘Another One (2015)’ en ‘This Old Dog (2017)’. Op muzikaal vlak zijn beiden ‘nakomers’ van Salad Days, maar met andere thema’s in de teksten.
Mac DeMarco zijn feel-good-confused sound geeft als boodschap: “just lay back, relax and enjoy”. Al doen de geruchten de ronde dat het live net een beetje anders is...

… en dat mocht de AB ervaren. Niets moet en alles kan! Zo benoem ik het anarchistisch sfeertje dat de AB overwelmd wanneer Mac DeMarco nog maar zijn eerste geniepige glimlach toont. Wil jij stagediven, dat kan! Wil je lekker met je BH naar zijn kop smijten, dat kan! Wil jij dat hij “A Thousand Miles” van Vanessa Carlton covert, dat kan! Wil jij op het podium klimmen en Mac een knuffel geven, dat kan! Maar waag het niet om het laatste te combineren met een selfie want dan krijg je ‘get off the stage you fucking ***’ en slaat hij je dure smartphone uit je handen. Goed gedaan Mac! En na zo’n momenten is de sfeer gezet!
Hoe zeggen ze dat? Volgens mij prettig gestoord. Ja, zo kan je Mac en zijn bandleden wel omschrijven. Van de vreemdste geluiden door de microfoon, een ‘claves’ solo door de toetsenist tussen Mac zijn benen, continu dwaze moppen en tot slot als kers op de taart Mac die onverwacht zijn eigen ‘borsten’ flasht en nog veel meer… Naarmate het optreden vorderde, werd de gekheid groter en ja, dat zijn de positieve elementen die van Mac DeMarco een ware live ervaring maken!

Ochja, en de muziek! Een meeslepende set waarbij een bierdrinkende Mac helder mooi blijft klinken tot de hoogste noot ondanks zijn gekke bewegingen. En dan heb je nog die piano-solo tijdens “Dreams from Yesterday” een echt ‘WTF’-momentje. Pure extase! Ik waande me in een donker jazzcafé waar ik achteruit leunend met mijn ogen dicht van de muziek genoot. Ze klinken live echt verdomd goed!
Maar wacht, dat bovenstaande geldt enkel voor het optreden, en niet de bisronde! Wat hier gebeurde had niemand zien aankomen. Om de sfeer te schetsen: je kent de trouwfeesten waar je het laatste uur zatte tirades krijgt op alom bekende nummers? Ja inderdaad! Dat gebeurde hier. Zo ruilt Mac van plaats met drummer Joe McMurray en klonk het bekende “Under The Bridge” van The Red Hot Chili Peppers. Een heilige plaat die Joe rete vals roept -Ik durf het woord zingen niet te gebruiken- door de microfoon. Gevolgd door 50 Cent - In Da Club , Weezer - The Sweater Song, Star Wars Theme, Dr. Dré - Still Dré, 2 Pac - Changes … Wat een hilariteit, wat een sfeer, wat een feestje! En bij gebrek aan kennis van de lyrics verzonnen Mac en Joe deze zelf. Zo werd “Walking on the moon” van The Police “Pissing on the moon” en “Jizzing on the moon’ en … Gewoon gekheid een uur lang zonder dat het saai werd.

Ik vat samen: Mac DeMarco is een aan te raden live ervaring waar je geniet van een chilly willy laid-back vibe, een super sound (zolang Joe achter de zijn drum blijft zitten) en waar, zoals ik al zei, alles kan en mag met onverwachte wendingen tot gevolg.

Organisatie: Live Nation + Ancienne Belgique, Brussel