Nothing But Thieves – Hartendieven op pad!
Nothing But Thieves + AIRWAYS & The Xcerts
Botanique (Orangerie)
Brussel
2017-11-23
Maxim Meyer-Horn

We zijn in de Orangerie van ons hart beroofd… De schuldigen zijn vijf jonge gasten, die al sinds 2013 voor furore zorgen. Je kent ze onder de naam Nothing But Thieves en ze hebben één EP en twee lp’s in hun repertoire staan. Ze waren al het voorprogramma van Muse, Twenty One Pilots en AWOLNATION en sloten net hun uitverkochte UK tour af! Vorige zomer mochten ze de befaamde Main Stage van Rock Werchter openen en nu startten ze hun Europese zegetocht in Brussel. Het vijftal zette gisteren een rockshow neer om u tegen te zeggen!

De Engelse indierockband AIRWAYS trapte de (lange) rockavond met verve op gang. De jonge rockers kwamen voor de eerste keer naar Brussel en speelden songs van hun debuutep ‘Starting To Spin’ die hun ook naar het gerenormeerde SXSW bracht. De songs “Mate” en “White Boys Noise” herinnerden aan het opkomend talent Declan McKenna, Lewis Del Mar en af en toe zelfs aan de legendarische Pete Doherty (vooral de attitude en overgave van frontman Jake). Het Belgische publiek kreeg er ondanks het slechte weer warm van en we hopen dat de jonge talenten deze zomer op een Belgisch festival staan (festivalboekers, jullie weten nu wat te doen!).

Omdat één support-act hebben saai is, nam Nothing But Thieves nog een tweede band mee op hun Europese tour! De Schotse band The Xcerts kreeg de moeilijke taak om het niveau van AIRWAYS te evenaren. Jammer genoeg slaagden ze hier (vooral in het begin) niet helemaal in. Op het einde probeerden ze het publiek doormiddel van sing-a-longs wakker te schudden en dat lukte ook! Hun nieuwe plaat ‘Hold On To Your Heart’ komt in januari in de winkel en gisterenavond mocht het publiek al eens kennismaken. Het was een bonjour en een au revoir want we gaan ze wellicht zeker nog eens her en der terugzien als ze nog wat werken aan hun set.

Nothing But Thieves is misschien wel de grootste groeier binnen de rockscene dit jaar en dat weerspiegelde zich ook meteen in hun show. Het vijftal toonde al bij het opkomen dat ze er zin in hadden en maakten “I’m Not Made By Design” nog grootser en krachtiger dan op Broken Machine, de recentste plaat. Ook “Live Like Animals” klonk live nog voller en liet het beest uit de band en het publiek los. Tijdens “Trip Switch” toonden de aanwezige Nothing But Thieves-fans dat ze de song al kunnen meezingen alsof het een klassieker van pakweg de Foo Fighters is!
Voor alle slaapmutsen in het publiek kwam dan de “Wake Up Call”, dat iedereen wakker kreeg. Een fantastische rocksong die de vocale capaciteiten van Conor onderstreepten. Die stem bleef doorheen de avond opvallend stabiel en helder. De laatste maanden had Connor vaker stemproblemen, maar die lijken helemaal verdwenen te zijn. Even later kreeg het publiek “Hostage” en “Drawing Pins”, dat prachtig in elkaar overvloeide en andermaal bewees dat ook het ouder werk nog steeds uitstekend klinkt. Bij “Hanging” kwam dan de eerste moshpit tot stand, die het startschot voor een gigantisch rockfeestje vormde!
Even later kwam er wat rust in de anderhalfuur durende set. De bandleden kregen even een pauze omdat Conor zichzelf met de gitaar begeleidde en een indrukwekkende solo speelde dat het publiek stil kreeg. Het publiek had na de rustigere tonen nog duidelijk zin om zich met volle overgave te smijten. Ook de band smeet zich volledig tijdens de laatste twee nummers voor de bis. Het volk kreeg voor het naar huis moest, tijdens de bis, nog “Particles” en “Amsterdam” voorgeschoteld. Beide songs toonden aan dat ze waardige afsluiters zijn. Vooral “Amsterdam” werd luidkeels meegezongen en beëindigde de avond in stijl!
De Orangerie werd weereens omgetoverd tot een grote rocktempel waar zowel opkomende als ervarene rockers wisten te schitteren. Nothing But Thieves is momenteel op het hoogtepunt van hun carrière en toonde door een strakke show (met hier en daar een randje) dat hun onvermijdbare klim naar de top volop bezig is. De songs komen zowel in intieme zalen als in grote stadia of op grote festivalweides tot hun recht en zijn een indicatie voor wat de groep nog te wachten staat. De hartendieven zullen nog heel wat harten stelen.

Nothing But Thieves fans hebben geluk want de band komt op 27 januari naar de Trix in Antwerpen (samen met de fantastische AIRWAYS & The Xcerts), maar ook deze show is helemaal uitverkocht.

Setlist: I’m Not Made By Design - Live Like Animals - Trip Switch - Wake Up Call – Soda – Hostage - Drawing Pins - Graveyard Whistling - I Was Just A Kid – Hanging – Itch - If I Get High - Broken Machine - Hell, Yeah (Conor Solo) - Ban All The Music – Sorry
Bis: Particles – Amsterdam

Dank aan Dansende Beren http://www.dansendeberen.be

Organisatie: Botanique, Brussel