23-11-2017

Then Comes Silence
Den Amb8
Oosterzele
2017-11-23
Wim Guillemyn

Then Comes Silence is een Zweedse band die een aantal jaren terug ‘Nyctophilian’ uitbrachten. Een album dat een langzame maar gestage populariteit wist op te bouwen in o.a. gothic, postpunk en death rockkringen. Momenteel zijn ze op tournee met hun nieuw (vierde) album ‘Blood’ en doen ze voor het eerst ook ons land aan. Als voorprogramma brachten ze het Italiaanse Hapax mee.

Deze nieuwe organisator, die ook het Soulfields festival in Kortrijk organiseert, heeft nog wat werkpuntjes op organisatorisch vlak. Toen we aankwamen om 20u waren ze nog aan de opbouw van het podium bezig en moesten de bands nog soundchecken waardoor Hapax uiteindelijk pas om 22u kon beginnen. Dat kon beter maar voor de rest geen klachten: mooie zaal, goed geluid en een deftig podium. Nu nog wat meer volk en wat kinderziekten aanpakken.

Hapax kende ik eerlijkheidshalve niet. Wat opzoekingswerk leerde mij dat ze twee albums hebben uitgebracht waarvan ‘Cave’ in 2016 verscheen. Het is een duo uit Napels. Zo kwamen ze na vele omwegen met het openbaar vervoer (ze hadden blijkbaar al Gent, Antwerpen en Kortrijk aangedaan) juist op tijd in Oosterzele aan voor hun optreden. Ze speelden bas en gitaar en de rest stond op band. Het optreden was goed en we hoorden flarden van The Cure, donkere wave en wat postpunk invloeden. Een band om op te volgen. Ik had de indruk dat alle zesentwintig aanwezigen het de moeite waard vonden.

Then Comes Silence stak meteen vrij stevig van wal. Zanger Alex Svenson had zijn ogen omgeven met donkere make-up. Als frontman was hij eerder theatraal en emotieloos tijdens het zingen. Daarbij deed hij mij wat denken aan de frontman van White Lies. Muzikaal zat alles wel goed en klonk alles iets snediger en iets minder donker dan op plaat. Er werden ook wat pics op het screen achteraan geprojecteerd maar ik dacht dat ze iets donkerder en occulter uit de hoek gingen komen. De nieuwe songs deden het goed tussen de intussen  vertrouwde tracks zoals “Strangers”, “Animals” of “Spinning Faster”.
Een mooie afwisseling tussen oud en nieuw werk. We kunnen spreken van een geslaagd en strak optreden.

Ook met weinig volk kan je een goed optreden meemaken. Maar het is natuurlijk wel aangenamer en bevorderlijker voor de sfeer om in deze zaal te staan tussen een honderdtal man. Het is wat het is.

Organisatie:  VZW Reactor