Wacken Battle 2017
Zaal Volkskring, Zingem
27-05-2017
Filip Van der Linden

Speed Queen wint Belgische Wacken Battle
Wacken Battle 2017 - Speed Queen + Eternal Breath + Phoenix Rebellion + Barricade + As Echoes Fade + Corpse Mutilation

Speed Queen heeft zopas de finale van de Belgische Wacken Battle gewonnen en mag deze zomer op het legendarische Duitse festival gaan spelen. In een bloedhete Volkskring in Zingem haalde Speed Queen het van As Echoes Fade, Barricade, Phoenix Rebellion, Eternal Breath en Corpse Mutilation.

De zaal stond lekker vol en er was sfeer op overschot, maar het is toch opvallend hoe weinig zo’n Wacken Battle tot de verbeelding spreekt bij de lokale metalscene. Zingem ligt op een steenworp van Nazareth, Deinze en Gent, allemaal gemeentes en steden met een (ooit) bloeiende metalscene. Maar om het kruim van de Belgische metal aan het werk te zien, komen ze hun huis niet uit. En dat mag jammer genoemd worden, want aan talent en sfeer was er op deze finale van de Wacken Battle zeker geen gebrek.

Barricade mocht de avond aftrappen met zijn grinding/hardcoremetal. De leden zijn niet aan hun eerste band toe en die ervaring in o.m. Krossbreed, Everyone Dies Alone, GoreForce5 en Prophecy Of Crows komt in Barricade duidelijk boven water. De band zwoegt zich met veel energie door zijn set en doet goede pogingen om het publiek mee te krijgen, maar daarvoor is het blijkbaar nog wat te vroeg op de avond. Dat is de ondankbare taak die elke opener op zo’n battle voor de kiezen krijgt.

Eternal Breath brengt nogal klassieke heavy metal in de lijn van Iced Earth en Iron Maiden. De band draait al meer dan twintig jaar in het circuit, bracht reeds vier albums uit in eigen beheer en speelde op enkele buitenlandse festivals. Dat maakt dat deze band het klappen van de zweep kent: mooie composities, knappe solo’s en een zanger met een flinke dosis pathos en drama. Ook de jongelingen in de band doen hun best om niet de hele tijd naar hun instrument te kijken, maar oogcontact met het publiek  is niet evident.

Dat is bij Speed Queen dan weer minder een probleem. Deze band heeft duidelijk nog meer live-ervaring dan Eternal Breath, al ligt de gemiddelde leeftijd een stukje lager. Deze jonge wolven halen – afgaand op hun T-shirts - de mosterd bij Motörhead, Led Zeppelin en Iron Maiden. Zet AC/DC daar ook nog maar bij. Maar met die invloeden brouwen ze iets van dat je nog het best kan omschrijven als speedrock. Die kruising tussen snelle hardrock en heavy metal brengen ze dan ook nog eens wijdbeens en met veel branie, overgave en enthousiasme, wat dan weer overslaat op het publiek. Een terechte winnaar die het ongetwijfeld goed zal doen op Wacken Open Air.

As Echoes Fade is een melodische hardcoreband uit Lier. Ook deze band heeft branie en enthousiasme te koop en doet in zijn live-act moeite om buiten de klassieke paadjes van de hardcore te treden. De truc met de confettikanonnen was niet nieuw en mogelijk zou dat ook succes gehad hebben in Duitsland, maar dat zullen we nu niet snel te weten komen.

Phoenix Rebellion brengt klassieke heavy metal, maar wil vooral zoveel mogelijk plezier maken op en naast het podium. Ze brengen goed in het gehoor liggende meezing-hardrock en metal in de lijn van Tankard en vooral Alestorm. Tijdens de live-set verschijnt zelfs een verklede piraat op het podium, voor wie het plaatje met de muziek alleen niet zou snappen. Muzikaal en technisch was dit misschien niet de beste groep van de avond, maar met hard werken en met veel overgave kregen ze toch makkelijk de hele zaal mee. Phoenix Rebellion eindigde tweede deze avond, maar zou minstens zo goed als Speed Queen de Belgische kleuren kunnen verdedigen op Wacken.

Het afsluitende feestje van Corpse Mutilation was van een andere orde. Muzikaal-technisch was dit om duimen en vingers af te likken. Hun donkere en duistere deathcore beukte de aanwezigen in de nog steeds snikhete zaal helemaal murw. Prachtig gebracht, maar misschien niet zo toegankelijk als de andere bands. Dit is een band die ook zonder de Wacken Battle te winnen het buitenland kan veroveren.

Organisatie: vzw RTP