Yellowstock 2014 – vrijdag 8 en zaterdag 9 augustus 2014 – stoner ’rock’ psychedelica bij uitstek!
Yellowstock 2014
Festivalterrein JH De Bogaard
Geel
2014-08-08 & 09
Simon Van Extergem

Ook dit jaar begaven we ons opnieuw naar Geel voor Yellowstock. Yellowstock is de Belgische hoogmis voor psychedelica en stoner-rock en alles wat daartussen en rond zweeft. Of om het in hun woorden te zeggen: ‘Psychedelic rock and beyond’.
Ze zijn intussen al aan hun achtste editie en jammer genoeg zal dit ook de laatste zijn. Nochtans was deze editie volledig uitverkocht. Twee dagen heerlijke muziek dus, voor een prikje, want dag 1 was gratis. En die dag had al heel wat te bieden.

dag 1 – vrijdag 8 augustus 2014
Door file in Antwerpen zijn we 1,5 uur later dan gepland aangekomen . Natuurlijk net op tijd om de laatste seconde van de band die ik wou zien nog te aanschouwen.
Lees anders de review van Eindhoven Psych Lab om iets over Antroprophh te weten te komen.

Anthroprophh: Zij tappen duidelijk uit een heel ander vaatje. Zij gaan wel van bij het begin voluit. Hard, snedig met solo’s doorregende muziek. Maar wel gevat, gebald en psychedelisch. Het fors uitgebouwd drumstel heeft de muziek al direct een heel andere klank. Met slechts 3 man slagen ze erin om onvoorstelbaar vol te klinken. Wanneer enkel drum en gitaar worden gespeeld hoor je de echte psychedelische kant van deze band. Maar wanneer de bassist de muziek weer aanvoert en zijn effectenbord bovenhaalt gaat het opnieuw de andere richting uit. Hardrock met een vleug psychedelica. En zo zijn we de gehele set de speelbal tussen deze twee verschillende gezichten van de band. Ondanks de twee gezichten blijft de band wel als één lichaam klinken, een band met een eigen smoel, hoe gespleten die ook mag zijn. Je blijft de gehele set geboeid luisteren, je afvragen wat het volgende nummer weer zal brengen.

Over naar de orde van de dag. Swamp Machine mag deze muzikale avond inleiden. Een Nederlandse band. En hun naam hebben ze niet gestolen. Vuile, modderige, zware stoner-blues. Ze klinken ook als een vrij goed geoliede machine. Dus 2 vliegen in één klap. Die machine blijkt uit 3 man te bestaan: drummer, gitarist en bassist. De bassist neemt ook de zang voor zich. Hun muziek deelt mokerslagen uit, maar dan wel slagen die ik reeds gehoord heb. Geen vernieuwing in de swampstoner, maar wel een mooie staalkaart van hoe zo'n band moet klinken. De psychedelische projectie op de achtergrond ondersteunt het geheel ook mooi.

En terwijl op het plein ernaast iets aan het spelen is dat voor een ska-coverband moet doorgaan (ander festival, bijna dezelfde locatie) bereiden we ons rustig voor op The Cosmic Dead. Maar voor hetgeen we hoorden kon je niet voorbereid zijn (misschien dat een zekere hoeveelheid drugs het antwoord was). Een 40 minuten lange trip van welgeteld 2 nummers. 2 nummers die mijlenver uit elkaar liggen, en toch zo dichtbij. Het eerste een hele trage opbouw met zeer subtiele tempowisselingen. Het tweede een zeer rustige start, een brute overgang en dan vol gaan. Altijd oog voor details, voor schoonheid, voor pracht. Je wordt in het optreden gezogen en niet meer los gelaten. Beklijvend en begeesterd. Een krachtige, bezwerende trio, dat niet snel vergeten zal worden.

Rare jongens, die Belgen. En die naam doet Briqueville alle eer aan. Want het zijn vreemde vogels. Nog maar hun 3e optreden, maar wel al het voorprogramma van Amenra mogen spelen en nu headliner op Yellowstock. Een geweldig parkoers dus voor deze heren. In geheel eigen stijl betreden ze het podium: een onheilspellende intro, zwarte kappen en capes, gouden maskers die de identiteit afschermen van het publiek. Maar muzikaal houden ze niets verborgen. Een mix van vooral sludge met een beetje progrock.
Stevige muziek dus, die het moet hebben van herhaling en stevig beuken. Vooral de drum excelleert want met zijn stevige halen verheft hij de muziek naar een hoger niveau. Maar ze kunnen niet altijd goed wegstoppen dat ze nog maar 3 shows hebben gespeeld. Dat mag meer, veel meer. Eens ze een routineus geheel zijn, zullen ze hoge toppen scheren, hele hoge toppen. Dus ga dat zien, als je ooit de kans hebt. Een belevenis en een beleving die je niet mag missen.

dag 2 – zaterdag 9 augustus 2014
De eerste band van de dag geeft ons al een voorsmaakje van wat we kunnen verwachten. Het Droste Effect mixt psychedelica en stonerrock. Af en toe gieten ze er nog wat sludge bovenop. Een gedurfde combinatie, maar wel een die werk en die perfect op dit festival past. 4 heren in klassieke formatie: gitaren, bas en drums. Ideaal voorgerecht om de dag te starten.

Vriendelijke jongens, die Denen. Misschien iets minder snel gezegd. Maar voor The Wooken Trees gaat deze vlieger wel op. Ze zagen er zeer blij uit dat ze op Yellowstock mochten staan. Deze keer geen psychedelica of stoner, maar wel post-punk. Alhoewel de zanger het perfecte stemkleur heeft voor deze muziek, is hij niet altijd even toonvast. Ook de rest van de band laat zich op iets te veel foutjes betrappen om er een geslaagde show van te maken. Toch zit er iets in deze muziek. Dus zeker nog niet opgeven deze jongens. Nog even dat repetitiekot in en dan zullen ze er wel staan.

The Oscillation - Nog eens wat echte psychedelica, en dat was zeer welgekomen. Zeker als het op die manier wordt gebracht. Een ode aan het genre. Een prachtige set. De zaal stond stampend vol, en dat voor de eerste keer deze avond. En meer dan terecht. Een fantastische drumster, een geniale bassist en een zanger/gitarist die het geheel doet zweven, doet glijden, doet daveren, doet trillen. Als er nog mensen zijn die zich afvragen of psychedelische muziek heden ten dage nog vers en jong kan klinken, ga dan eens luisteren naar the Oscillation. U zal volmondig ja roepen en dat er nog veel mag komen!

Monomyth brengt een mengeling van post-rock en hardrock. Een uitdagende combinatie als je het op papier leest, maar live valt dat toch een beetje tegen. De nummers drijven constant op dezelfde toon en hetzelfde tempo. Nochtans is de band rijk aan genoeg instrumenten (bas, dubbele gitaar, drum, orgel, electronics) om een volle en uitdagende klank te produceren. De muzikanten zijn ook van een hoog niveau. Alleen ontbreekt het voor mij wat aan diepgang. Maar het overgrote deel van het publiek stond enthousiast mee te shaken. Dus wie ben ik dan om iedereen tegen te spreken?

Klap op de vuurpijl deze avond is Electric Moon. Na een stevige groepsknuffel zijn ze ook klaar om die klap waar te maken. En dat doen ze met verve. Na 2 dagen drank en spelen ziet het publiek er niet meer al te fris uit, maar ze laten zich nog gewillig meevoeren naar de maan. En dat gebeurt met zware psychedelische stonerrock. Langgerekte nummers mét spanningsboog, die opbouwen naar een daverende finale. Opnieuw gaan we mee met de trip die ons wordt aangereikt. En met alle plezier ondergaan we dit feest voor de oren. Deze reis naar de ruimte, naar het hogere. De vermoeidheid wordt zonder problemen achterwege gelaten. Al vergt het laatste restje energie, deze trip is niet te missen.
Een waardig afsluiter voor deze festivaldag en het festival in het algemeen, want volgend jaar zal het er niet meer zijn, tot onze grote spijt.
Bedankt aan de organisatie van dit buitengewoon festival. Jullie mogen er trots op zijn!

Er volgt wel nog een wintereditie. Meer info op de facebookpagina.