Wilde Westen, Kortrijk - events

Wilde Westen, Kortrijk - events Concerten 2024 Introducing: Blender - De zomerse muzikale mix in Kortrijk Deze zomer brengen Schouwburg Kortrijk en Wilde Westen een uitzonderlijke muzikale ervaring naar de Bolwerksite in Kortrijk. Blender is de nieuwe zomerse…

billy_talent_ab...
MC Solaar 2024-...

The New Reality Aanbevolen

Geschreven door Wim Guillemyn
&

Wie Operation: Mindcrime hoort of leest moet meteen denken aan het gelijknamig en baanbrekend album van de metal band Queensrÿche. En inderdaad,  er is een link met deze band. De man achter dit project is niemand minder dan Geoff Tate die dertig jaar lang de vocals bij Queensrÿche verzorgde en in 2012 ontslagen werd. Sedert vijf jaar worden die nu door Todd La Torre gedaan. Dus was Tate genoodzaakt alleen verder te gaan.
‘The New Reality’ is het derde en laatste hoofdstuk in de muzikale trilogie van Geoff Tate. Hij borduurt dus verder op het concept van zijn vorige twee albums. De twee vorige albums konden mij maar matig boeien. Hoewel alles piekfijn in elkaar zit, uitstekend klinkt en Geoff een van de beste metalstemmen heeft mis ik iets. Het raakt mij minder dan Queensrÿche en de songs zijn ook minder boeiend. Helaas is het op deze derde en laatste (dat beloofde hij toch onlangs) niet echt veel beter geworden.
Het is niet slecht hoor daar niet van. Opener “A Head Long Jump” is progressieve rock met een lange filmische intro. “Wake Me Up” die erna komt is wel goed. Snedig gitaarwerk en fijne vocals. Maar dan krijgen we een aantal tracks die zes tot zeven minuten duren. Die kunnen mij helaas niet zolang boeien. Enkel “Under Control” kan mij nog overtuigen. Om maar te zeggen dat de composities die hij indertijd met Chris DeGarmo schreef mij sterker aanspraken en betere melodieën hadden dan wat ik hier hoor.

‘The New Reality’ zal ongetwijfeld geen potten weten te breken ondanks de aanwezigheid van Geoff Tate. Op vlak van vocals heb ik hem ook al betere dingen weten doen.
Spijtig maar een drietal goede songs weten dit middelmatig album niet goed te maken.

• Band Name: Operation: Mindcrime