The 1975 - Vors...

Emblas Saga Aanbevolen

&

Als reviewer ontwikkelde ik een onbewust waarschuwingssysteem voor bandnamen en album- en songtitels waar het woord ‘metal’ in voorkomt. Doorgaans voorspelt dat niet veel goeds, als een voorbode van een gebrek aan inspiratie. Het bericht over het nieuwe album van Brothers Of Metal was daardoor bijna ongeopend uit mijn mailbox verwijderd. Het bandconcept deed mij ook al - bijna - besluiten om op de Delete-toets te drukken: een stel als vikings verklede Zweden die dat viking-thema centraal zetten in de lyrics. Nog maar eens rondje dus langs epische zwaardgevechten, runetekens en de Disney-versie van de Noorse mythologie. Dat ik de mail-bijlage toch opende, had te maken met de toch wel originele bandbezetting: één zangeres en twee zangers, liefst drie gitaristen,  …. Dat biedt nog geen garanties, maar maakt het album al een stuk interessanter.
Net dat aspect valt wat tegen. Bij de vocalen krijg je de prachtige, heldere en duidelijk geschoolde stem van Ylva, met nog wat minimaal weerwerk van Joakim en Mats, die een beetje inwisselbaar zijn. Bij de gitaristen zou je niet zeggen dat die met z’n drieën zijn. Als trio halen ze niet het technische niveau van andere bands met drie gitaristen, zoals Iron Maiden of Kvelertak. Niet dat het kneusjes zijn, en het kan ook voor een deel aan de productie en mix liggen, maar als je met drie gitaristen de studio induikt, moet je dat als luisteraar wel kunnen terughoren. En dat gebeurt hier niet.
Ondanks dat ze die bijna-unieke troeven niet genoeg uitspelen is ‘Emblas Saga’ een prima album. In de combinatie van powermetal met het viking-thema hebben ze enkel concurrentie van Hammerfall en Gloryhammer. Van die eerste kunnen we wel stellen dat die al wat op hun retour zijn, maar dat ze alles heel serieus nemen. De tweede wordt al eens al carnaval-metal aangeduid en gelukkig nemen ze zichzelf niet al te ernstig. Brothers Of Metal zit daar ergens tussenin. Ze gaan resoluut voor het viking-thema en met een zuinige dosis humor en zelfrelativering geven ze duidelijk en eerlijk aan dat dat maar een rol is die ze spelen.
De powermetal van Brothers In Metal is stevig en klassiek, maar niet super-origineel. Deze Zweden hebben waarschijnlijk de succesformule van Powerwolf en Sabaton bestudeerd, met catchy hooks en meezingbare refreinen. Een vraag-en-antwoordsong als  “Njord” is duidelijk schatplichtig aan die twee bands en zal een publieksfavoriet worden in de liveset. Ook in de lyrics krijgen we niet plots nieuwe inzichten in de vikingwereld, maar blijft deze band ver weg van de cheape clichés zoals Alestorm die op een hoopje gooit in zijn thema-metal. Enkel op “Brothers Unite” klinken de lyrics wel heel cheap.
De beste nummers op deze ‘Emblas Saga’ zijn “Brood Of The Trickster”, “Powersnake” (ondanks de flauwe titel) en “Chain Breaker”.

• Band Name: Brothers Of Metal
  • Muziekgenre: Metal/Prog/Noise