ufomammut_4ad_1...

If I Were A Butterfly Aanbevolen

&

‘If I Were A Butterfly’ is Rayland Baxter's vierde studio-album. Het verschijnt na zijn laatste eigen album ‘Wide Awake’ uit 2018 en de Mac Miller-tribute EP ‘Good Mmornin’ (2019). Het nieuwe album staat onder meer in het teken van het overlijden van zijn vader, de legendarische 'pedal steel player' Bucky Baxter (die o.a. speelde in de bands van Bob Dylan en Steve Earle), en ook op dit album te horen is, naast bijdragen van leden uit bands als Cage The Elephant, Alabama Shakes en Morning Teleportation.
Rayland Baxter co-produceerde het album eigenhandig, langdurig in een verlaten en afgelegen studio en deed in deze 'rubber-band factory turned’ studio in Kentucky veel inspiratie op voor (natuur) soundscapes, samples, melodieën en arrangementen; 'his album is a patchwork of lush psychedelia and Beatlesque indie pop; his wit, storytelling and songcraft is front and center'!
Opmerkelijk is dat zijn op 25 mei 2020 overleden vader Bucky Baxter (o.a. Bob Dylan, REM, Ryan Adams) is te horen op pedal steel. Daarbij zijn er jeugdopnames van Rayland en zijn oudere zus Brooks toegevoegd, wat deze plaat een parel maakt, die de linjk maakt tussen vroeger en nu, op een bijzonder pakkende wijze. Het kinderstemmetje op “If i were a butterfly” laat op een zeer mooie wijze die wandeling door de tijd zien en horen. Mooi. Het is een begin van een lange trip, waarbij ook wordt geëxperimenteerd met klanken en vocals.
Rayland Baxter blijft die verhalenlijn trouw, en langs andere zijde ichtjes afwijken van de weg om dan toch diezelfde richting uit te gaan …
Uitbundigheid en somberheid wisselen elkaar af, het totaalpakket siert in sound , experimentjes en met de persoonlijke verhalen. Een breed meesterwerk aan emoties dus

1. If I Were a Butterfly 2. Billy Goat 3. Rubberband Man 4. Buckwheat 5. Tadpole 6. Dirty Knees 7. Graffiti Street 8. Violence 9. Thunder Sound 10. My Argentina