Musiczine.net redactie - eindejaarslijsten 2017 – de Muzikale Hoogstandjes Musiczine.net
- TOP Platen – Concerten 2017 – lijsten
NDL – FR redactie
NDL
* Geert Huys - 2017 STRIKES BACK!
The Greatest
THE DREAM SYNDICATE - How Did I Find Myself Here?
STRAND OF OAKS - Hard Love
TY SEGALL - Ty Segall
RYAN ADAMS - Prisoner
STEF KAMIL CARLENS - Stuck In The Status Quo
Essential stuff
DAVID BOWIE - No Plan EP
THE XX - I See You
KING GIZZARD & THE LIZARD WIZARD - Flying Microtonal Banana
THE FEELIES - In Between
AIMEE MANN - Mental Illness
SPOON - Hot Thoughts
FATHER JOHN MISTY - Pure Comedy
MARK EITZEL - Hey Mr Ferryman
THE AFGHAN WHIGS - In Spades
CONOR OBERST - Salutations
PAUL WELLER - A Kind Revolution
GRANDADDY - Last Place
MILLIONAIRE - Sciencing
THURSTON MOORE - Rock N Roll Consciousness
ALGIERS - The Underside of Power
ROBYN HITCHCOCK - Robyn Hitchcock
KEVIN MORBY - City Music
WIRE - Silver/Lead
PIETER-JAN VAN CAMPENHOUT - Tragic Magic Man (reissue)
PETER PERRETT - How The West Was Won
MARK LANEGAN BAND - Gargoyle
THE WAR ON DRUGS - A Deeper Understanding
FLEET FOXES - Crack-up
GUIDED BY VOICES - How Do You Spell Heaven
QUEENS OF THE STONE AGE - Villains
DIETER VON DEURNE & THE POLITICS - Dieter Von Deurne & The Politics
GHOSTPOET - Dark Days + Canapés
MELANIE DE BIASIO - Lilies
THE NATIONAL - Sleep Well Beast
MORRISSEY - Low in High School
KING KRULE - The OOZ
ROBERT PLANT - Carry Fire
OMNI - Multi-task
LCD SOUNDSYSTEM - American Dream
TRIGGERFINGER - Colossus
PROTOMARTYR - Relatives In Descent
BENJAMIN CLEMENTINE - I Tell a Fly
QUICKSAND - Interiors
ADRIAN CROWLEY - Dark Eyed Messenger
DESTROYER - Ken
IDLES - Brutalism
FEVER RAY - Plunge
Close but no cigar
BONOBO - Migration
FOXYGEN - Hang
BRUTUS - Burst
ELBOW - Little Fictions
CLOUD NOTHINGS - Life Without Sound
MEURIS - Vigilant
DEPECHE MODE - Spirit
MY BABY - Prehistoric Rhythm
REAL ESTATE - In Mind
THE DEARS - Times Infinity Volume One
THE NEW PORNOGRAPHERS - Whiteout Conditions
RON GALLO - Heavy Meta
RUN THE JEWELS - Run The Jewels 3
CLAP YOUR HANDS SAY YEAH - The Tourist
HAMSTER AXIS OF THE ONE-CLICK PANTHER - Mest
WALL - Untitled
AT THE DRIVE IN - in.ter a.li.a
SPINVIS - Trein Vuur Dageraad
DESPERATE JOURNALIST - Grow Up
RAYS - Rays
DIRTY PROJECTORS - Dirty Projectors
FOREST SWORDS - Compassion
PRIESTS - Nothing Feels Natural
MOUNT ERIE - A Crow Looked At Me
HURRAY FOR THE RIFF RAFF - The Navigator
THE BLACK ANGELS - Death Song
DION LUNADON - Dion Lunadon
MAC DEMARCO - This Old Dog
A BLAZE OF FEATHER - A Blaze Of Feather
ALL WE ARE - Sunny Hills
THE FLAMING LIPS - Oczy Mlody
RIPS - Rips
JAPANDROIDS - Near To The Wild Heart of Life
CIGARETTES AFTER SEX - Cigarettes After Sex
J. BERNARDT - Running Days
WAXAHATCHEE - Out In the Storm
DANIEL ROMANO - Modern Pressure
THE MAGNETIC FIELDS - 50 Song Memoir
RIDE - Weather Diaries
KANE STRANG - Two Hearts And No Brain
ROGER WATERS - Is This The Life We Really Want?
CHUCK PROPHET - Bobby Fuller Died For Your Sins
SLOWDIVE - Slowdive
SOULWAX - From Deewee
STEVE EARLE - So You Wanna Be An Outlaw
ALT-J - RELAXER
BROKEN SOCIAL SCENE - Hug of Thunder
LEE RONALDO - Electric Trim
RANDY NEWMAN - Dark Matter
MOUNT KIMBIE - Love What Survives
OH SEES - Orc
IRON & WINE - Beast Epic
WAVVES - You’re Welcome
TRICKY - Ununiform
KELE OKEREKE - Fatherland
GRIZZLY BEAR - Painted Ruins
CURTIS HARDING - Face Your Fear
BECK - Colors
GIRL RAY - Earl Grey
VINCE STAPLES - Big Fish Theory
ST. VINCENT - Masseduction
Chills on stage
THE DIVINE COMEDY (Koninklijk Circus, Brussel)
THE NOTWIST (Vooruit, Gent)
SWANS (Kompass Club, Gent)
STEF KAMIL CARLENS (Magdalenazaal, Brugge)
THE AFGHAN WHIGS (AB, Brussel)
10cc (Europafeesten, Tielt)
MELANIE DE BIASIO (Opera, Gent)
PIXIES - MILLIONAIRE (Lokerse Feesten)
BAND OF HORSES - STRAND OF OAKS - ELBOW - FLAMING LIPS - PJ HARVEY -
TY SEGALL - CAR SEAT HEADREST - THE XX (Pukkelpop)
THE DREAM SYNDICATE (Het Depot, Leuven)
TJENS MATIC (De Kreun, Kortrijk)
Ozzy
* Nick Nyffels
De platen van 2017
1. The Dream Syndicate – How did I find myself here?
2. The National – Sleep well beast
3. Ryan Adams – Prisoner
4. Thurston Moore -Rock ’n roll consciousness
5. Grandaddy – Last place
6. Strand of Oaks – Hard love
7. Fleet Foxes – Crack-up
8. The War on Drugs – A deeper understanding
9. Gary Clark Jr. – Live North America 2016
10. James Holden – The animal spirits
11. Courtney Barnett & Kurt Vile – Lotta sea lice
12. Melanie de Biasio – Lilies
13. LCD Soundsystem – American Dream
14. Kamasi Washington – Harmony of difference
15. Tamino
16. Ty Segall
17. Mark Eitzel – Hey Mr. Ferryman
18. Chuck Prophet- Bobby Fuller died for your sins
19. Tobin Sprout -The Universe and me
20. The Afghan Whigs – In spades
21. Father John Misty – Pure comedy
22. Priests – nothing feels natural
23. Cigarettes after sex
Net niet wegens niet overtuigend over de hele lijn of te eenvormig: Arcade Fire- Everything now- Queens of the stone age- Villains – Soulwax – From Deewee- At the drive in – Inter a lia
De Concerten van 2017
1. Nick Cave – Rockhal Luxemburg
2. Pixies – Lokerse Feesten
3. Dag 1 van Pukkelpop: Ryan Adams- PJ Harvey-Strand of oaks- Interpol-Ty Segall- Moderat-The XX (lang geleden dat Pukkelpop nog zo goed was)
4. De afterparty van Pukkelpop met Band of Horses als voorprogramma en DJ Meurisse en Mister E. als hoodact met de spionkop van Zulte-Waregem als support.
5. Godspeed you black emperor - Kraterfront
6. Thurston Moore – Aeronef
7. Arcade Fire - Radiohead – Kings of Leon- Thurston Moore- Bonobo (Werchter)
8. The Sonics – Roots and roses
9. Queens of the stone age – Sportpaleis
10. Grandaddy – AB
11. Mark Eitzel – CC Mechelen
12. Father John Misty – AB
13. The Afghan Whigs – AB
14. The Dream Syndicate – Depot
15. Chuck Prophet – AB Club
16. Strand of Oaks – AB
17. Flaming Lips (Pukkelpop dag 2)
18. Priests & The Courtneys – Trefpunt
19. Thor and Friends – 4AD
20. Shellac – de Kreun
* Sam De Rijcke
ALBUM TOP 25 van 2017
1. THURSTON MOORE : Rock’n’Roll Consciousness, zo goed dat we Sonic Youth al bijna helemaal vergeten zijn
2. GODSPEED YOU! BLACK EMPEROR : Luciferian Towers, de meest intense en apocalyptische post-rock op deze aardkloot en ver daarbuiten
3. PALLBEARER : Heartless, doom-metal met gevoel, opgefleurd met gitaren uit de grafkelder
4. LCD SOUNDSYSTEM : American Dream, na ettelijke sabbatjaren vroegen we ons af of James Murphy nog het niveau van destijds zou halen, maar dat hij het zou overtreffen had haast niemand durven denken
5. HO99O9 : Unites States Of Horror, uiterst ontvlambare molotov-cocktail van venijnige hip hop en snerende hardcore
6. GNOD : Just Say No To The Right-Wing Capitalist Fascist Industrial Death Machine, tegendraadse noise die uw brein aan flarden rijt
7. MEATBODIES : Alice, huwelijk tussen garage-rock en hard-rock. Uit de Ty Segall stal, kan niet anders dan bruisend klinken
8. CHRIS FORSYTH & THE SOLAR MOTEL BAND : Dreaming in The Non Dream, een miskende en atypische guitar-hero maakt schitterende plaat
9. RON GALLO : Heavy Meta, nieuw fenomeen in de wereld van garage singer/songwriters
10. AMENRA Mass VI, het meest intense en bezielde post-metal geschreeuw van eigen bodem, nog straffer dan hun vorige platen
11. CHELSEA WOLFE : Hiss Spun, gothic, doom en een onheilspellende stem trekken samen de mist in
12. THE DREAM SYNDICATE : How Did I Find Myself Here, een glorieuze terugkeer na 30 jaar !! haast even sterk als het onvolprezen debuut ‘The Days Of Wine And Roses’
13. PROTOMARTYR : Relatives In Descent, gruizige post-punk uit Detroit
14. MOTORPSYCHO : The Tower, een zoveelste pronkstukje van prog-rock, hard-rock en jawel… jazz-rock
15. FLAT WORMS : Flat Worms, hondsdolle garage- en punkrock
16. MOGWAI : Every Country’s Sun, nog steeds in de Champions League van de post-rock
17. FERAL OHMS : Feral Ohms, Amerikaanse wildebrassen blazen u van uw sokken met een portie hete en vuile hardrock die in een bad van distortion en feedback is gevallen
18. POWERTRIP : Nightmare Logic, snerende trash metal die los door uw kop beukt
19. KING GIZZARD & THE LIZARD WIZARD : Murder Of The Universe, één van de 5(!!) geweldige en geflipte albums die ze dit jaar gereleased hebben
20. METZ : Strange Peace, snoeiharde noise-rock met gitaren die klinken als slijpschijven
21. IDLES : Brutalism, brutale Britse punkrock
22. SLOWDIVE : Slowdive, prachtige terugkeer na meer dan 20 jaar van deze golvende shoegazers
23. ENDLESS BOOGIE : Vibe Killer, smerige langharige jamrock met wortels bij Rolling Stones, Canned Heat en Beefheart
24. THE REPLACEMENTS : For Sale, Live at Maxwell’s 1986. Scherpe live registratie van een even chaotisch als geweldig concert van een veel te vroeg ter ziele gegane band. Hier op hun best.
25. THE MOONLANDINGZ, Interplanetary Class Classics, zotte potpourri van synth-punk, spacerock, glamrock en binnenstebuitengekeerde eighties kitsch
Belgische plaatjes
Enkel het onbereikbare Amenra heeft ons lijstje gehaald maar we willen u toch ook niet de zeer verdienstelijke tot ijzersterke plaatjes onthouden van Newmoon (‘Space’), Equal Idiots (‘Eagle Castle BBQ’), Brutus (‘Burst’), Briqueville (‘II’), Soulwax (‘From Deewee’), Wiegedood (‘De Doden Hebben Het Goed II’), The Guru Guru (‘PCHEW’), Millionaire (‘Sciencing’), Stuff. (‘Old Dreams New Planets’), Nordmann (‘The Boiling Ground’), Melanie De Biasio (‘Lilies’)en Hypochristmutreefuzz (veel te moeilijke albumtitel om op te schrijven).
Minder goed nieuws van Belgische bodem : De Kreuners hebben een reünie aangekondigd en Dana Winner heeft een cover van Metallica opgenomen (neen, dit hebben wij niet verzonnen). Bij nader inzien eigenlijk best wel grappig.
Miskleunen en tegenvallers
Dat crappy acts als pakweg Oscar & The Wolf, Sam Smith, Taylor Swift of Ed Sheeran (het muzikale equivalent van een bus talkpoeder) slijmerige drek zouden voortbrengen wisten we op voorhand, maar van sommige bands hadden we toch op zijn minst iets meer verwacht.
*‘Oczy Mlody’ van de anders zo fantastische Flaming Lips valt lichtjes tegen, er zit iets te veel elektronica in en te weinig briljante ingevingen. Maar goed, we vergeven het hen. Messi trapt ook wel eens naast het doel, maar hij blijft de beste.
De media en ook Studio Brussel sparen kosten noch moeite om het nieuwe album van The XX ‘I See You’ suf te hypen, maar de plaat blijkt een kwartscheet in een halfvolle fles te zijn. Het is alsof die van The XX enkele van hun oude songs hebben afgestoft om er Adele mee proberen binnen te doen er dan mee naar de kermis te gaan richting botsauto’s.
‘EP’ van Tamino, de nieuwe revelatie die ettelijke Vlaamse tienermeisjes natte slipjes bezorgt, is een schaamteloze poging tot het klonen van Jeff Buckley.
Gorillaz brengt op ‘Humanz’ inferieure en platte hip-hop die mijlenver verwijderd is van de creatieve impulsen van voorgangers ‘Plastic Beach’, ‘Demon Days’ en ‘Gorillaz’.
Heel zelden zijn er wel eens bands die kitsch tot kunst kunnen verheffen, maar de plastieken rotzooi waarmee Arcade Fire op ‘Everything Now’ afkomt is wel heel beschamend. Wij hebben gelukkig geen ticket voor hun concert in het Sportpaleis, maar mocht dat wel zo geweest zijn, we hadden het al lang verkocht tegen dumpingprijzen.
Joe Bonnamassa, de gitaarneuker die al meer live platen heeft uitgebracht dan u flatulente oma scheten heeft gelaten, heeft ons met ‘Live At Carnegie Hall’ nu echt wel overtuigd : wij gaan nooit meer naar een Bonnamassa concert.
‘Is This The Life We Really Want?’ van Roger Waters is een lauw doorslagje van ‘The Final Cut’ die op zijn beurt al een lauw doorslagje was van ‘The Wall’. Als je te veel carbonpapier gebruikt is er op het laatste blaadje nauwelijks nog iets te zien, Roger.
Met uitzondering van een tweetal songs is ‘Villains’, de nieuwe van Queens Of The Stone Age, een afknapper op alle gebied. Niet te geloven dat dit gedrocht komt van een frontman die met het fantastische Kyuss aan de wieg stond van de stonerrock, daar heeft dit onding trouwens niks meer mee te maken.
‘Colossus’ van Triggerfinger is nog maar eens het bewijs dat het trio de gloeiend hete sound die ze steevast op een podium weten te produceren vooralsnog niet op plaat kunnen persen. ‘Colossus’ is zelfs hun slapste keutel tot op heden. Naar eigen zeggen waren ze aan herbronning toe, maar het is net op die songs waar ze iets nieuws uitproberen dat ze vol op hun bek gaan. En wat een lelijke hoes is me dat.
De hoofdvogel wordt echter afgeschoten door U2. Nadat Bono al de broek op de enkels had toen uitkwam dat meneer de wereldverbeteraar met zijn fortuin verwikkeld zat in de Paradise Papers (hij wist natuurlijk van niets) brengt hij op de koop toe nog eens met U2 het meest beschamende en inspiratieloze album uit hun carrière uit. ‘Songs Of Experience’ is zowaar nog slechter dan ‘Songs Of Innocence’, wat wij haast eigenlijk niet meer voor mogelijk achtten. Maar kijk zie, het kan!
BESTE CONCERTEN
1. NICK CAVE & THE BAD SEEDS (Sportpaleis), groots, wonderlijk, intiem en hartverscheurend
2. KING GIZZARD & THE LIZARD WIZARD (De Kreun), het meest uitzinnige en snikhete moshpitfeestje van het jaar
3. GODSPEED YOU! BLACK EMPEROR (La Condition Publique), alles opslorpende post-rock
4. THEE OH SEES (Botanique), energieke waanzin op Les Nuits Botaniques
5. THURSTON MOORE (Aeronef), Sonic Youth icoon beleeft zijn tweede jeugd
6. SHELLAC (De Kreun), niemand begeestert de Albini sound zo intens als Steve Albini zelf
7. SWANS (Kompass Club), de demonen van Michael Gira zijn de apocalyps nabij
8. BUFFALO TOM (AB), nineties nostalgie op zijn scherpst
9. MOTORPSYCHO (Casino), zwevende prog- en hardrock verpakt in songs van boven het kwartier
10. AND SO I WATCH YOU FROM AFAR (De Kreun), hyperkinetische post-rock
11. IDLES (Aeronef), razend Brits punkrock feestje
12. FLAMING LIPS (Roma), of hoe op een mindere plaat toch een schitterend concert kan volgen
13. GUNS’N’ROSES (Werchter Classic), Slash en Axl kunnen terug door één deur en bewijzen dat G’n’R nog steeds garant staat voor maar liefst drie uur heerlijke onverbloemde old school hardrock
14. GOAT (Rivierenhof), geschift, psychedelisch, tintelend en uitnodigend tot de indianendans !
15. SIMO (Ab Club), funk- en bluesrock met stevige gitaaruitspattingen, Jimi Hendrix meets Curtis Mayfield
16. AFGHAN WHIGS (AB), nineties nostalgie afgewisseld met puike nieuwe songs
17. THE DREAM SYNDICATE (Depot), comeback van het jaar (hoewel de fantastische Steve Wynn eigenlijk nooit is weggeweest)
18. MOON DUO (De Kreun, Sonic City), De Kreun bedolven in een psychedelische trance
19. METZ (De Kreun, Sonic City), bloedende noise rock pleegt aanslag op de trommelvliezen
20. BLACK REBEL MOTORCYCLE CLUB (Roma), nog steeds donker, heftig, opwindend en slepend
21. PALLBEARER (Botanique), harmonieuze doom-metal vindt zijn ideale biotoop in de prachtige Rotonde van de Botanique
22. PROTOMARTYR (Grand Mix), gruizige post-rock grijpt le Grand Mix bij het nekvel
23. HELMET (De Kreun), kurkdroog, messcherp, retestrak en pokkenluid als in hun beste dagen
24. ARNO (De Brielpoort), ouwe rot doet geslaagde poging om de Brielpoort te reanimeren
25. ALICE COOPER (De Brielpoort), ouwe rot doet geslaagde poging om de Brielpoort te reanimeren, deel 2
DE DODEN HEBBEN HET GOED
Deze ouwe en minder ouwe rockers hebben dit jaar de geest gegeven.
- Chuck Berry, een rock’n’roll icoon die het heeft uitgezeten tot zijn negentigste. De kranige knar heeft zo een dikke 60 jaar geleden zowat in zijn eentje de rock’n’roll uitgevonden. Hoezeer ook anderen, onder meer Elvis Presley, probeerden de pluimen op hun hoed te steken was Chuck de onbetwiste nummer één. Chuck had meer rock’n’roll in zijn kleine teen dan Elvis in zijn hele opgezwollen lichaam. Elvis was vervaardigd uit 50% Vegas-kitsch, 30 % schuimrubber, 10% vetkuif en een schamele 10% sex appeal. Chuck was the real thing, 100% bad ass rock’n’roll. Van onschatbare waarde voor iedereen die zich aan een vuile, opwindende rock’n’roll sound en dito levensstijl waagde, en niet in het minst grootheden en fans van het eerste uur als Keith Richards en Angus Young.
Chuck heeft trouwens tot zijn laatste ademstoot gewerkt aan een nieuwe plaat die uitkwam enkel maanden na zijn dood, en ’t is verdomme een goeie.
Van de ouwe rock’n’roll iconen zijn nu nog enkel Jerry Lee Lewis en Little Richard in leven, die moeten nu zowat 120 en 125 oud zijn. Hou ons overzichtje volgend jaar maar in de gaten.
- Evan Johns, zwaar onderschatte blues- en rockabillygitarist die in de jaren tachtig met zijn H-Bombs het pittige plaatje ’Rollin’ Trough The Night ‘ maakte, een heuse klassieker.
- J. Geils, gitarist en oprichter van J. Geils Band, een bende fuifbeesten die in de jaren zeventig soulvolle en bijzonder opwindende rock maakten en een live reputatie hadden om u tegen te zeggen. In de jaren tachtig maakten ze hun grootste hits “Centerfold” en “Freeze Frame”, maar toen was het verval reeds ingetreden.
- Chris Cornell, frontman van het fantastische Soundgarden en verantwoordelijk voor 2 motherfuckers van albums als ‘Badmotorfinger’ en ‘Superunknown’. De man heeft zichzelf na een Soundgarden concert opgeknoopt. De laatste song die de groep daar speelde was “In My Time Of Dying” van Led Zeppelin. Er uit gaan in stijl, heet dat dan.
- Chester Bennington, frontman van de verwerpelijke metal-boysband Linkin Park. De zanger maakte een einde aan zijn leven, heel waarschijnlijk nadat hij zelf eens naar zijn nieuwste plaat ‘One More Light’ heeft geluisterd. Alleen jammer dat Bennington geen drie weken vroeger op het idee is gekomen, dan was Rock Werchter tenminste gespaard gebleven van een abominabel concert.
- Walter Becker van Steely Dan, één van de enige bands op aarde die tot in het oneindige de perfectie nastreefden en daarbij toch boeiende platen maakten.
- Grant Hart, gekend van enkele puike soloplaten maar ons vooral bijgebleven als drummer en songschrijver van het vlammende Hüsker Dü. Weer zo een stiekem verhoopte reünie die we definitief op onze buik mogen schrijven. Hüsker Dü was een geniale band die als geen ander hardcore punk kon verweven met zuivere pop en dat vertaalde in snijdende en stekelige songs. Hart werd geveld door leverkanker. Ook weer zo iets raar, een hart die het aan zijn lever krijgt.
- Tom Petty, het prototype van de sympathieke hard werkende rocker. Petty zakte in mekaar na een hartstilstand. Nadat werd vastgesteld dat hij geen hersenactiviteit meer vertoonde en als een plant zou moeten verder leven, werd beslist om er definitief de stekker uit te trekken. Geen hersenactiviteit meer ? Zou men dan ook niet hetzelfde kunnen doen bij Regi, Justin Bieber of het voltallige Bastille ?
- Gordon Downie, frontman van The Tragically Hip, een oerdegelijke Canadese rockband die in de jaren negentig onsterfelijke platen maakte als ‘Road Apples’ en ‘Fully Completely’. Wederom is kanker de dader.
- Malcolm Young, de eerder onopvallende drijvende kracht achter AC/DC.
Nu Bon Scott ook al jaren onder de graszoden ligt, de drummer aan een enkelband zit vastgekluisterd en Brian Johnson in een gehoorgestoorde lappenmand hangt, kunnen we stellen dat AC/DC’s liedje nu echt wel is uitgezongen. Jammer voor Angus.
- Cedell Davis, een ouwe bluesrat die net als RL Burnside, Andre Williams, Junior Kimbrough en Seasick Steve pas op gezegende leeftijd enige erkenning kreeg. De man serveerde zijn blues het liefst op een bedje van rioolmodder en koffiegruis. Zijn veelzeggende laatste plaat ‘Even The Devil Gets The Blues’ uit 2016 was meteen ook zijn meest memorabele.
- Fred Cole van Dead Moon, één van de meest onderschatte bands aller tijden en groot voorbeeld voor onder meer millionsellers The White Stripes en verder alles wat ergens maar een beetje naar lo-fi garagerock ruikt.
- Pat DiNizio, frontman van The Smithereens, een Amerikaans gezelschap die in de jaren tachtig een paar essentiële platen brouwde uit de zuiverste gitaarpop (check ‘Especially For You’ en ‘Green Thoughts’)
- Nog net niet dood : Chris Rea is op het podium in mekaar gestuikt. De pechvogel kreeg het aan zijn hart, zeeg neer met de flair van een heuse aardappelzak en is een half uur roerloos op de planken blijven liggen. Naar verluidt was het optreden tot dan toe zo slaapverwekkend dat de ingedommelde toeschouwers (allemaal zelf ook niet meer van de jongsten) niet eens doorhadden dat de arme drommel in mekaar was gezakt.
Chris Rea zijn toestand nu wel terug stabiel. Wat dat ook moge betekenen. Elvis Presley ligt al sinds 1977 stokstijf tussen vier houten planken onder de moestuin van Graceland, zijn toestand is al 40 jaar stabiel.
In 2018 zullen er ongetwijfeld nog wel een hoop naar de haaien gaan. Laat ons gewoon hopen dat Keith of Iggy er niet bij zijn.
Verder staan er ons hopelijk weer een pak sterke albums te wachten en een resem potige concertjes. Onze agenda begint trouwens al weer aardig vol te lopen.
Tot volgend jaar
* Ollie Nollet
- 2017 live
1 King Mud, La Malterie, Lille
2 Endless Boogie, De Zwerver
3 GravelRoad, De Zwerver
4 The Mystery Lights, De Kreun
5 Daddy Long Legs, L’ Abbatoir, Lillers
6 Ron Gallo, Psych Over 9000
7 Scott H. Biram, Muddy Roots Europe
8 Idles, Leffingeleuren
9 Joan Shelley, Leffingeleuren
10 Th’ Legendary Shack Shakers, Muddy Roots Europe
11 Fred & Toody, Het Bos
12 The Blind Shake, 4AD
13 The Como Mamas, 4AD
14 Heavy Lids, Leffingeleuren
15 Timmy’s Organism, Het Bos
16 Sarah Jane Scouten, Cowboy Up
17 The Devils, The Pit’s
18 Shannon Wright, Les 4Ecluses
19 Left Lane Cruiser, De Zwerver
20 The Tubs, 4AD
21 Unsane, Les 4Ecluses
2017 albums
1 Endless Boogie : Vibe killer
2 Headroom : Head in the clouds
3 Heron Oblivion : The chapel
4 David Rawlings : Poor David’s Almanack
5 Sarah Shook & The Disarmers : Sidelong
6 David Nance : Negative boogie
7 Ron Gallo : Heavy meta
8 Saz’iso : At least wave your handkerchief at me
9 GravelRoad : Capitol Hill country blues
10 Mark Porkchop Holder : Death and the blues
11 Joan Shelley :Joan Shelley
12 Eilen Jewell : Down hearted blues
13 House And Land : House And Land
14 The Systemaddicts : Broken hearted on the nullarbor
15 Left Lane Cruiser : Claw machine wizard
16 Arbouretum : Song of the rose
17 Sarah Jane Scouten : When the bloom falls from the rose
18 Estatic Vision : Raw rock fury
19 Ol’ Savannah : Burden
20 Mountain Movers : Mountain Movers
21 JD McPherson : Undivided heart and soul
* Dominiek Cnudde
ALBUM TOP 30 OF 2017
NUMBER ARTIST ALBUM
1 Pain Of Salvation / In The Passing Light Of Day
2 One Desire / One Desire
3 Boulevard / IV: Luminescence
3 H.e.a.t / Into The Great Unknown
4 Wilson, Steven / To The Bone
5 Houston / III
6 Harem Scarem / United
7 Mike + The Mechanics / Let Me Fly
8 Mayer, John / The Search For Everything
9 Von Hertzen Brothers / War Is Over
10 Waters, Roger / Is This The Life We Really Want?
11 Blackfield / Blackfield V
12 Pinnacle Point / Winds Of Change
13 Threshold / Legends Of The Shires
14 Lady Antebellum / Heartbreak
15 Deaf Havana / All These Countless Nights
16 Mighty Oaks / Dreamers
17 Pride Of Lions / Fearless
18 Venice / Into The Morning Blue
19 U2 / Songs Of Experience
20 Europe / Walk The Earth
21 Gotthard / Silver
22 Eclipse / Monumentum
23 Thunder / Rip It Up
25 Carlsen, Petter / Glimt
26 Cavanagh, Daniel / Monochrome
27 Kee Of Hearts / Kee Of Hearts
28 Anathema / The Optimist
29 Bløf / Aan
30 Train / A Girl A Bottle A Boat
* Kimberley Haesendonck
Lijstjes van Beste Concerten 2017 & Beste Albums 2017
Beste Concerten
1. Arcade Fire - Best Kept Secret
2. Loyle Carner - Couleur Café
3. Weval - Best Kept Secret
4. Christian Löffler - Dour
5. The XX - Pukkelpop
6. Dax J - Dour
7. Anderson. Paak - Ancienne Belgique
8. Warhaus - Little Waves
9. Run The Jewels - Best Kept Secret
10. Cocaine Piss - Eurosonic
Beste Albums
1. Yesterday’s Gone - Loyle Carner
2. Big Fish Theory - Vince Staples
3. Process - Sampha
4. New Energy - Four Tet
5. Rocket - (Sandy) Alex G
6. Warhaus - Warhaus
7. Damn. - Kendrick Lamar
8. Sleep Well Beast - The National
9. United States of Horror - H09909
10. Take Me Apart - Kelela
* Filip Van der Linden
1. Memoriam – For The Fallen
2. Indochine – 13
3. William Souffreau – Tobacco Fields
4. High Hi – Hindrance
5. Sepultura – Machine Messiah
6. Dead Cross – Dead Cross
7. Matt Watts – How Different It Was When You Were There
8. Belgian Nuggets 90’s-00’s – Vol. 1
9. Diablo Blvd – Zero Hour
10. The Picturebooks – Home Is A Heartache
Een lijstje van 10 betekent ook altijd dat je een aantal uitstekende albums moet negeren. 2017 was bijvoorbeeld een goed jaar voor de Belgische metalscene, met goede albums van Evil Invaders, King Hiss en Wiegedood. Ook internationaal waren er goede metalreleases, met behalve Memoriam en Sepultura nog parels van o.m. Moonspell, Alestorm en Iced Earth. Maar ook voor de ‘gewone’ alternatieve muziek was 2017 een topjaar, met o.m. prachtdebuten van Crites en Uncle Wellington. Voor 2018 kijk ik al hard uit naar Volume 2 van de Belgian Nuggets 90’s-00’s-Compilatie, naar het nieuwe werk van het herrezen Derek & The Dirt, naar nieuw werk van Monster Magnet, Gèsman en Franz Ferdinand en naar het debuut van And Then Came Fall of Creatif Mindz. In het hardere werk is het wachten op ‘bevestigende’ albums van Tool, Rimfrost, Thundermother, Kvelertak, Wiegedood en Chalice.
Waar veel minder hard naar uitgekeken wordt, is de op stapel staande sluiting van Magasin 4 in Brussel. Deze zaal won nooit schoonheidsprijzen, maar de ploeg erachter heeft wel een meer dan goed oog en oor voor alles wat alternatief en obscuur is. Hopelijk kan de ploeg achter Magasin 4 een doorstart maken op een nieuwe stek.
* Wim Guillemyn
Lijstje beste albums/optredens 2017
Het was niet gemakkelijk om er slechts 20 over te houden uit de karrevracht van puike platen. Ziehier in willekeurige volgorde want appels kan je moeilijk met peren vergelijken he. Er staat best wat Belgisch geweld tussen maar er staan er nog een pak niet tussen die ook goed waren zoals The Prospects, Millionaire… En Factice Factory die ik nu pas heb kunnen beluisteren en de cold wave plaat van t jaar is.
1. Der Klinke - The unexpected. (volwassen geluid, beste gothrock album van eigen bodem)
2. Devil and the Universe – Folk Horror (verrassend niveau)
3. The Sad Flowers - The Sad Flowers (opmerkelijk debuut)
4. All we Expected - Hatàr (ferm post rock metal debuut)
5. Nile on wax – Bell Dogs (ergens tussen post rock en avant garde)
6. The Weyers –Out of Our Heads (catchy pop rock)
7. Boothblacks – fragments (de revelatie voor mij dit jaar post punk vermengd met electro)
8. Bleib modern – Antagonism (postpunk!)
9. Fâr – salute (synthpop van eigen bodem)
10. N.e.o.- a.t.o.m. (hun beste uit hun reeks van vier)
11. Mesmur-S (doom/Black Metal van hoog niveau)
12. Synopsis- Le Temps Du rêve (het post rock album van 2017)
13. Moonworship- blood on blonde (vanuit de onderbuik van de maatschappij)
14. Hermetic electric – Feel Nothing (wave electro post rock uit Namen)
15. Struggler- the gap (post punk op zijn best)
16. Brutus-Burst (een album om van te smullen, wat een energie)
17. Low land home – Underspoken (een indiepop pareltje)
18. Fisher z building bridges (terug van weggeweest)
19. Delta crash – Blue Embrace (fijn debuut)
20. The Soft Moon – Criminal (het post punk album van 2017)
Gedenkwaardige optredens van 2017
1. Millionaire (De Kreun)
2. Katie van Scheider (De Kreun)
3. Stuff (De Kreun)
4. Gary Numan (Depot Leuven)
5. Daan (De Kreun)
6. Hippo campus (ab)
7. Metaldag lokerse feesten Alice cooper, megadeth
8. Follkazoid (ab)
9. Wwwater en A/T/O/S ab
10. Hydrogen Sea (De Kreun)
11. Blonde redhead (De Kreun)
12. T Zesde metaal (casino)
13. Das ich
14. Brutus (Casino)
15. Beauty of gemina waregem
16. Saxon op alcatraz
17. Hapax (den amb8)
* Emile Dekeyser
Albums 2017
1.Sleaford Mods – English Tapas
2.Peter Perrett – How The West Was Won
3.Cabbage – Young, Dumb, And Full Of…
4.Baxter Dury – Prince of Tears
5.Liam Gallagher – As You Were
6.The Horrors – V
7.Soulwax – From Deewee
8.Idles – Brutalism
9.The Moonlandingz – Interplanetary Class Classics
10.King Gizzard and the Lizard Wizard - Flying Microtonal Banana
11.Courtney Barnett + Kurt Vile – Lotta Sea Lice
12.LCD Soundsystem – American Dream
13.Gorillaz – Humanz
14.Mark Wynn – More Singles
15.Reverend and the Makers – The Death of a King
Optredens 2017:
1.Liam Gallagher (Les Ardentes)
2.The Horrors (Le Splendid)
3.Primal Scream (De Roma)
4.Gorillaz (Vorst)
5.Shame (Botanique)
6.Sleaford Mods (Botanique)
7.Black Lips (Trix)
8.Peter Doherty (Koninklijk Circus)
9.Sham 69 mét Jimmy Pursey (Concorde Brighton)
10. Peter Perrett (Botanique)
11. Reverend and the Makers (Depot)
12. Jesus and Mary Chain (AB)
13. Cabbage (Botanique)
14. Romeo Elvis x Le Motel (Boomtown)
15.Mark Wynn (Botanique)
Om naar uit te kijken in 2018: Shame! Yungblud! DMA’s! & London Bullet uiteraard :- )
* Ann Cnockaert
Beste (Belgische) releases 2017:
1. COELY – Different Waters
2. BRUTUS – Burst
3. SOULWAX – From Deewee
4. WARHAUS -Warhaus
5. DIETER VON DEURNE & THE POLITICS – Dieter von Deurne & The Politics s
6. CHARLOTTE ADIGERY – Charlotte Adigéry
7. FAR – Salute
8. MEURIS – Vigilant
9. ABSYNTHE MINDED – Jungle Eyes
10. DE MENS – 24 uur
Beste concerten 2017 :
1. Peter Hook – L’Aéroneff
2.Sleaford Mods -Botanique
3.ACR – L’Aéroneff
4.Primal Scream – De Roma
5.Gary Numan – Het Depot
6.Chameleons vox – B52
7.Cloud Nothings – Botanique
8.Brutus – Retie Rockt
9.New Moon – Nest
10.Wwwater – Trix
11.Parade Ground – Le Garage
12. Soft Kill – Beursschouwburg
13. Cabbage – Botanique
14. The Mission – Het Depot
15. Millionaire – Leffingeleuren
* Didier Becu
De beste platen van 2017 :
Zo’n vijftig à zestig titels moeten schrappen om er tien over te houden, het leven kan hard zijn….
1 MILLONAIRE – Sciencing
Een comeback die geen comeback was omdat Tim Vanhaemel nooit moest terugkeren. Hij was er gewoon altijd, maar Sciencing is zijn chef d’oeuvre. Mindfuck.
2 THURSTON MOORE – Rock ’n Roll Consciousness
De waarheid is natuurlik dat Thurston in zijn eentje een Sonic Youth-plaat maakte, maar so what?
3 SLOWDIVE – Slowdive
De plaat kon even goed Just For One Day – The Lost Recordings als titel hebben. Gelukkig maar.
4 COELY – Different Waters
Coely deed op haar debuut wat iedereen voorspelde, ze werd koningin
5. FAR – Salute
Een cd die perfect aantoont dat muziek en gevoelens synoniemen zijn… Intrigerend.
6. MIND RAYS – Nerve Endings
Wie een song schrijft met de titel De Muie (Gentse stadsbuurt) en klinkt als een garagerockband uit Chicago (of eender waar) is een genie, in de Mind Rays zitten er vier
7. COCAINE PISS –Pinacolalove
Aurélie en de drie andere boys deden wat ze moesten doen in 2017, alsmaar beter worden.
8.TRICKY – Unuiniform
Verguisd door God en klein pierke, maar omdat die twee altijd ongelijk hebben, is een herbeluistering aan te raden…
9. BRUTUS –Burst
Noise en melodie gaan samen.
10. MONGOLITO – Oddysey
Het chef d’oeuvre van Marc De Backer. Postrock van de gevaarlike soort
De beste tien concerten van 2017 :
Een lijstje hou ik niet bij, maar als ik de festivals en support acts mag meerekenen, denk ik dit jaar zon 5 à 600 concerten te hebben gezien. Tien daaruit kiezen is bijna onmogelijk, en ieder concert verschilt sowieso van de omstandigheden en je gevoelens. Uiteindelijk is dit mijn top tien:
1 KAPITAN KORSAKOV – Gent, Vooruit 21/12/2017
Het moment dat je buiten komt uit de concertzaal en beseft dat muziek uw beste maat is. Hemels…
2 GRUPPO DI PAWLOWSKI Opwijk, Nosta 13/12/2017
Compleet buiten categorie, en muzikaal niet eens het beste, maar Pawlowski toonde in de Nosta wat rock ’n roll is. Niet nadenken, doen!
3 WWWATER Gent, Nest (24/10/2017)
Jammer dat Pawlowski zo gek deed, anders ging Charlotte met de eer lopen. Zestig minuten lang je haren op de arm doen recht komen….
4 WHISPERING SONS Brussel, RITCS Cafe (17/10/2017)
Gedoodverfd om in mijn top tien te belanden, maar niet gedoodverfd dat ze ooit zo goed gingen worden. De songs worden alsmaar beter en Fenne was in Brussel beter dan zichzelf…
5 IDLES Leffingeleuren (21/09/2017)
Joe Talbot wil je ’s nachts niet in een doodlopend straatje treffen, op het podium een beest. Wie zegt dat punk dood is, weet niet eens wat punk betekent…
6 MIND RAYS Brugge, Cactus (20/04/2017)
Alles kan, alles mag en de beste garagerock van dit moment woont zo waar in Gent.
7 BARST Gent, Kinky Star (15/04/2017)
Anders dan de plaat. Wie een plaat wil horen, moet dan ook maar thuis blijven. Geniale trance van een uur, en het koste niets…
8 COCAINE PISS Dourfestival (14/07/2017)
Ook gedoodverfd, maar net zoals de Whispering Sons toonde Cocaine Piss dat ze nog een trapje hoger kunnen. Nog eentje meer en ze zitten in de hemel…
9 SLOWDIVE Brussel, Botanique (07/10/2017)
Er waren veel comebacks de afgelopen twee jaar. Eigenlijk veel te veel, en maar één die echt zin had: Slowdive…
10 SIGFRID BURROUGHS Gent, Kinky Star – Luminous Dash Festival (16/09/2017)
Een man met een drum en wat electronica zorgde om drie uur ’s nachts in de Kinky Star voor iets wat alleen maar kan omschreven worden als “wow”.
- Drie acts om in 2018 naar uit te kijken :
Josefien Deloof : Nooit zot geweest van singersongwriters, maar Josefien slaagt erin om me van de eerste tot de laatste seconde in de ban te houden. Ze zal het ook met u doen…
Skiska Skooper: Toen ik hun eerste demootjes hoorde vond ik er niets aan, toen ik ze live zag wist ik dat Kapitan Korsakov er een concurrent bij heeft.
Hazy Way : Gek om te schrijven, maar ook hun demo liet me koud, en toen ik ze zag, besefte ik maar al te goed dat dit land zijn eigen Sparklehorse aan het kweken is.
FR
Les différents ‘tops’ confectionnés par les différents collaborateurs commencent à tomber. Au fil des semaines et jusque fin janvier, ce récapitulatif s’enrichira des classements proposés par les autres rédacteurs et photographes.
Au cours du premier trimestre 2018, Musiczine va subir un relifting complet. Charte graphique, interfaces, fonctions, développements, etc. En outre, il sera enfin adapté aux smartphones et permettra une meilleure connexion aux réseaux sociaux tout en s’ouvrant aux applications. Mais pas seulement… On vous tiendra au courant. En attendant, toute l’équipe vous souhaite déjà une Bonne Fête de Noël et vous présente ses meilleurs vœux musicaux pour l’année 2018.
Tops 2017
Sébastien Leclercq
Top 20 albums
1) Cigarettes after sex - Cigarettes after sex
2) Protomartyr - Relatives in descent
3) Idles - Brutalism
4) The War on drugs - A deeper understanding
5) Mac DeMarco - This old dog
6) Charlotte Gainsbourg - Rest
7) Fever ray - Plunge
8) Amenra - Mass VI
9) Amadou & Mariam - La confusion
10) King Krule - The ooz
11) Fleet foxes - Crack-up
12) White hills - Stop mute defeat
13) Mark Lanegan band - Gargoyle
14) Moonspell - 1755
15) Alt-J - Relaxer
16) Destroyer - Ken
17) The National - Sleep well beast
18) St.Vincent - Mass seduction
19) Steven Wilson - to the bone
20) Slowdive - Slowdive
Top 5 concerts
1) Warpaint - Open’er (Gdynia)
2) Cabbage - Botanique (Bruxelles)
3) Iggy Pop - Suikerrock (Tienen)
4) Krakenizer - Barlok (Bruxelles)
5) Le Tout Puissant Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou - Jam’in (Jette)
Philippe Blackmarquis
Top 20 Albums / Eps
1) Nine Inch Nails - Add Violence
2) John Maus - Screen Memories
3) Fishbach - A Ta Merci
4) Drab Majesty - The Demonstration
5) Dave Clarke - The Desecration of Desire
6) Chelsea Wolfe - Hiss Spun
7) Position Parallèle - En Garde à Vue
8) Fever Ray - Plunge
9) Cigarettes After Sex - Cigarettes After Sex
10) Protomartyr - Relatives in Descent
11) Roger Waters - Is This The Life We Really Want?
12) LCD Soundsystem - American Dream
13) Iamx - Unfall
14) Ben Frost - The Centre Cannot Hold
15) Depeche Mode - Spirit
16) Gary Numan - Savage (Songs from a Broken World)
17) Horrors - V
18) Zola Jesus - Okovi
19) OMD - The Punishment of Luxury
20) Austra - Future Politics
Top 10 Belgique - Albums / Eps
1) An Pierlé - Cluster
2) Soldout - Forever
3) Ono Scream - Ono Scream
4) Animal Youth - Animal Youth
5) Luminance - Constance in Sorrow
6) Warhaus - Warhaus
7) Frozen Nation - Dark Belgian Disco
8) Mongolito - Odyssey
9) The Breath of Life - Under The Falling Stars
10) Thot - Fleuve
Taï
Top 10 albums
1) Flotation Toy Warning - The Machine That Made Us
2) Grandaddy - Last Place
3) Tyler, the Creator - Flower Boy Scum Fuck
4) Kevin Morby - City Music
5) Jens Lekman - Life Will See You Now
6) Fishbach - A Ta Merci
7) Timber Timbre - Sincerely, Future Pollution
8) LCD Soundsytem - American Dream
9) Phoenix - Ti Amo
10) Sinkane - Life & Livin' It
Top 5 concerts
1) Grandaddy - Ancienne Belgique (Bruxelles)
2) The National - Forest National (Bruxelles)
3) S-Crew - Zénith (Lille)
4) Mogwai - Ancienne Belgique (Bruxelles)
5) Soulwax - Aéronef (Lille)
Bérenger
Top 10 albums
1) The National - Sleep Well Beast
2) War on Drugs - A Deeper Understanding
3) Moses Sumney - Aromanticism
4) Do Make Say Think - Stubborn Persistent Illusions
5) Broken Social Scene - Hug of Thunder
6) Pinegrove - Elsewhere
7) Courtney Barnette & Kurt Vile - Lotta Sea Lice
8) Alex Cameron - Forced Witness
9) Vagabon - Infinite Worlds
10) King Krule - The Ooz
Top 5 albums Belgique
1) Girls in Hawaii - Nocturne
2) J.Bernardt - Running Days
3) Amenra - Mass VI
4) Brutus - Burst
5) Animal Youth - Animal
Top 5 concerts
1) Hamilton Leithauser - Botanique (Bruxelles)
2) Grandaddy - Ancienne Belgique (Bruxelles)
3) Moses Sumney - Botanique (Bruxelles)
4) Future Islands - Ancienne Belgique (Bruxelles)
5) The National - Forest National (Bruxelles)